UU steekt 24 miljoen euro in oceanografisch instituut

Op 13 januari werd de overeenkomst getekend. Van links naar rechts: Jos Engelen (voorzitter NWO), Marjan Oudeman (bestuursvoorzitter UU) en Harry Baayen (interim bestuurswaarnemer NIOZ).

De Universiteit Utrecht investeert de komende tien jaar 24 miljoen euro in het Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ).

Met de investering wil de Universiteit Utrecht zich sterker profileren op het gebied van onderzoek naar water en klimaat. Ook gaan NIOZ-onderzoekers meer onderwijs aan de UU geven. Dat zal vooral gebeuren binnen de nieuwe masteropleiding Marine Sciences, die in september 2014 van start is gegaan.

De UU geeft het NIOZ 2,4 miljoen euro per jaar, in eerste instantie voor een periode van tien jaar. De overeenkomst werd op dinsdag 13 januari in het Academiegebouw getekend. De geplande samenwerking werd in november al aangekondigd.

Het NIOZ is één van de acht onderzoeksinsituten die onder onderzoeksfinancier NWO valt. Het instituut zit door bezuinigingen van het Rijk in zwaar weer. De investering van de Universiteit Utrecht komt als geroepen.

NIOZ-directeur Henk Brinkhuis (eveneens deeltijdhoogleraar in Utrecht) is zichtbaar blij met de samenwerking . "Ik ben verheugd dat de Universiteit Utrecht participeert in NIOZ en dat we ook nog kunnen blijven samenwerken met andere universiteiten." Het NIOZ blijft een onafhankelijk nationaal instituut, maar bij publicaties en promoties van het NIOZ zal in het vervolg de naam Universiteit Utrecht komen te staan.

Ovewogen wordt om het onderzoekspersoneel van NIOZ te verhuizen naar De Uithof. "Dan zitten we dicht bij organisaties als het KNMI, TNO en Deltares, en kunnen we gebruikmaken van elkaars faciliteiten", zegt Brinkhuis, die er aan toevoegt dat een deel van het personeel in Texel en Yerseke niet zit te wachten op een verhuizing naar Utrecht.

Rector Bert van der Zwaan van de UU verwacht dat de bundeling leidt tot sterker onderzoek. "Onderzoek naar water en klimaat is enorm urgent. Gezamenlijk zullen we nog beter onderzoek kunnen doen."

De huidige banden tussen het NIOZ en de Universiteit Utrecht zijn al sterk. Een aantal toponderzoekers van het NIOZ is ook hoogleraar in Utrecht, onder wie Jaap Sinninghe Damsté. Hij leidt een groot onderzoek naar de manier waarop vroegere klimaatsveranderingen tot stand kwamen. Dat project kreeg in 2013 een subsidie van 28 miljoen euro van NWO.