UU-student maakt carrière als professioneel snapchatter

UU-student Liam Tjoa (links) en Tim van der Wiel in het NOS Journaal van 2 maart

Liam, die eerder merken en bedrijven wegwijs maakte op instagram, ontmoette Tim toen zij beiden in Hilversum werkten. Liam was bezig met het opzetten van een Snapchat-account voor de NOS en Tim deed hetzelfde voor platenlabel Spinnin’ Records. Samen kwamen zij tot de conclusie dat grote bedrijven niet goed weten wat ze met dit social-mediaplatform aanmoeten en gingen over tot het oprichten van GoSpooky. “In het begin gaven we alleen advies aan bedrijven”, legt Liam uit. “Maar we zagen al snel dat hier weinig van terecht kwam. Dus besloten we om de campagnes zelf op te zetten.”

Het bedrijf groeide en inmiddels mogen ze Albert Heijn, Hema en Lowlands tot hun klanten rekenen. De opzet van een account verschilt per opdrachtgever. “Toen we met Hema samenwerkten, hebben we hun account naar een hoger plan getild omdat Hema al een beetje actief was op snapchat”, vertelt Liam. “Voor de overheidscampagne Elke Stem Telt hebben we het account helemaal opgezet.”

De twee bedenken zelf een hele campagne. Dit kan een kijkje achter de schermen van een evenement zijn of een weggeefactie. De ideeën leveren wel eens strijd op. “Elk bedrijf heeft een bepaalde visie en wil een bepaald imago uitstralen. Soms hebben wij een idee dat volgens ons goed werkt, maar vindt de opdrachtgever dat het niet bij hem past. Het bedrijf moeten we dan echt overtuigen, want dat heeft het laatste woord.”

Hoewel de aanpak verschilt per bedrijf is er een aantal dingen dat vaak terugkomt volgens de student. "Het komt vaak voor dat een bedrijf niet weet wat ze willen met Snapchat. Ze sturen dan een stagair op pad om 'een verhaal te maken', zonder er van te voren over na te denken. Het is belangrijk dat je goed nadenkt over een begin, middenstuk en eind. Daarom maken wij voor onze campagnes storyboards en weten we welk beeldmateriaal we per snap nodig hebben.” Het is volgens Liam ook belangrijk dat het bedrijf de norm van Snapchat en de doelgroep overneemt. “Zo moet je verticaal filmen en je verhaal simpel houden.”

Omdat alles op snapchat verdwijnt, hebben de heren speciale software waarmee ze al hun campagnes op kunnen slaan. Op die manier kunnen ze bij een nieuwe klant laten zien wat ze voor andere werkgevers hebben betekend. Met die software kunnen ze ook snaps opslaan die worden opgestuurd. Op die manier maakten zij voor Lowlands van iedere festivaldag een verhaal in de app.

Vanwege het groter worden van het bedrijf is studie en werk een lastige combinatie voor de eerstejaars student Informatiekunde. “Ik merk, nu het heel druk is, dat mijn studie eronder lijdt. Ik heb nog geen ideale middenweg gevonden”, vertelt hij. “Ik wil wel heel graag mijn opleiding afmaken.”

Liam denkt dat de UU en DUB ook meer uit Snapchat kunnen halen. “De universiteit kan er bijvoorbeeld reclame mee maken voor open dagen. Of aan middelbare scholieren laten zien hoe een dag op een bepaalde opleiding eruitziet. DUB kan verslag doen van gebeurtenissen in De Uithof of wanneer er nieuwe studentenkamers worden gebouwd, een kijkje nemen in zo’n complex en dat laten zien op Snapchat.”

Wat is Snapchat?

Snapchat is een app waarmee gebruikers foto’s en korte video’s van maximaal 10 seconden met elkaar kunnen delen. Ze kunnen er voor kiezen om deze toe te voegen aan een verhaal dat 24 uur blijft bestaan of het direct naar hun volgers sturen, zoals dat ook gebeurt bij Twitter en Instragram. Het verschil met Snapchat is dat deze foto's of filmpjes na 10 seconden helemaal verdwenen zijn.