UU-student rent naar titel op NK voor junioren

Yared Stifanos won afgelopen weekeinde in Apeldoorn het NK 1500 meter voor junioren. De student Bestuurs- & Organisatiewetenschap, zelf half Ethiopisch, hoopt in de voetsporen te treden van zijn held Haile Gebrselassie.

Voor Yared (18) was het zijn eerste Nederlandse titel. Bij eerdere kampioenschappen eindigde hij twee keer als tweede. De overwinning kwam niet helemaal als een verrassing. Van alle deelnemers had hij de beste indoortijd op zijn naam staan. “Maar echt in vorm was ik niet, dus ik ben heel blij dat het nu eindelijk gelukt is.”

De titel is een mooie opsteker voor de Utrechtse student. Deze zomer wil hij graag schitteren tijdens het EK voor junioren in Italië. “De eerste opgave is om de EK-limiet te lopen. Daarvoor moet er nog zeven seconden van mijn persoonlijk record af. Maar dat is niet onmogelijk.”

De Olympische Spelen zijn de ultieme droom van Yared. De eerstejaars student beschikt dankzij zijn Ethiopische vader in ieder geval over goede ‘hardloopgenen’. Niet dat er in zijn Ethiopische familie veel echte loopwonders zitten, maar Oost-Afrikaanse atleten leggen wel vaak beslag op de medailles tijdens grote loopevenementen.

Het grote voorbeeld van Yared is Olympisch langeafstandskampioen en marathonicoon Haile Gebrselassie. “Niet alleen vanwege zijn prestaties. Ook buiten de wedstrijden om is hij een inspirerende figuur. De nieuwe generatie Ethiopische lopers heeft veel aan hem te danken. Hij is ook betrokken bij allerlei projecten rondom het hardlopen.”

Voorlopig werkt Yared in de Nederlandse vrieskou verder aan het verwezenlijken van zijn droom. Hij is lid van de Utrechtse atletiekvereniging Hellas, maar loopt vooral met de elitegroep van het Utrechts Running Team. Alles bij elkaar traint hij zo’n zes tot acht keer in de week. “En daarnaast moet ik natuurlijk hard studeren, want dat is minstens zo belangrijk.”

Tags: sport