UU-studente Joanna gearresteerd op de Dam

Studente Joanna van der Hoek is dinsdagochtend tijdens de abdicatie van Beatrix door de politie van de Dam verwijderd. Ze demonstreerde tegen de monarchie.

Joanna hield op de Dam een kartonnen bordje boven haar hoofd met de tekst: 'Ik ben geen onderdaan'. Politie-agenten arresteerden vervolgens Joanna en haar medestander, Hans Maessen van het Nieuw Republikeins Genootschap.

Van der Hoek en Maessen zijn een aantal uur vastgehouden door de politie. Later op de dag zijn ze weer vrijgelaten.

Over haar kritiek op de monarchie zei ze eerder tegen DUB: "Mensen worden in Nederland vrij geboren, maar door het erfrecht van de Oranjes in Nederland zijn wij in feite onderdanen."

Volgens Van der Hoek had ze met de burgemeester van Amsterdam afgesproken dat ze op de dag van de troonswisseling op de Dam kon staan om haar mening te uiten. "En toen werd ik toch met geweld weggehaald. Dat is echt geen inschattingsfout, dat is van tevoren overlegd. Het is belachelijk als mensen daar in trappen", zei de UU-student dinsdagavond bij Pauw en Witteman

Burgemeester Eberhard van der Laan excuseerde zich dinsdagvond voor het voorval. "Het blijft wel mensenwerk. Niemand is zonder fouten. De politie heeft er ruiterlijk excuses voor aangeboden. De twee zullen morgen een grote bos bloemen krijgen."

Een andere studente van de UU, Iris Bekker (informatica), had een hele andere ervaring dinsdag. Zij was aanwezig bij de inhuldiging van Willem-Alexander in de Nieuwe Kerk. "Mijn broer had een brief geschreven naar de Staten-Generaal. Hij werd uitgenodigd en mocht iemand meenemen", laat ze aan DUB weten.