UU-studente overleeft bootongeluk Lombok na acht uur zwemmen

Els Visser zwom naar het vulkaaneiland Sangeang. Foto: Michel Candel/Flickr (https://flic.kr/p/kgdv4E).

Geneeskundestudente Els Visser is een van de overlevenden van een bootongeluk in Indonesië. Ze zwom met een andere Nederlandse naar een vulkaaneiland.

De toeristenboot waar de 29-jarige Visser op zat was op weg van Lombok naar het eiland Komodo. Zaterdagavond zou het schip op een koraalrif zijn gelopen, waarna de boot zonk.

Circa 15 van de 25 opvarenden stapten vervolgens in een reddingssloep. Anderen, waaronder Visser, probeerden zwemmend de kust te bereiken. “Ik besloot samen met een andere vrouw naar een eiland te zwemmen dat we in de verte zagen”, vertelt Visser vandaag in de Telegraaf.

Het duurde vervolgens acht uur voordat de Nederlandse vrouwen het vulkaaneiland Sangeang bereikten. Op zondag werden zij vervolgens naar het eiland Sumbawa gebracht, waar ze nu verblijft.

Drieentwintig van de opvarenden zijn tot nog toe gered. Een van de twee vermisten is een Nederlandse man. Op het schip bevonden zich - naast vijf Indonesische bemanningsleden - toeristen uit Nederland, Groot-Brittannië, Duitsland, Spanje en Nieuw-Zeeland.

Tags: verkeer | indonesie