UU-studenten en docent vast in Guatemala

Een groep van dertien Utrechtse bachelorstudenten was in Guatemala  voor een taalprogramma van drie weken in de stad Quetzaltenango, Ze zouden daarna tot half april antropologisch veldwerk doen op verschillende locaties als onderdeel van een afstudeerproject.

De UU heeft echter vanwege de coronacrisis alle studenten in het buitenland opgeroepen om naar huis terug te keren. Dit blijkt nu voor deze groep niet mogelijk omdat Guatemala afgelopen nacht alle inkomende en vertrekkende vluchten de komende veertien dagen heeft verboden.

De studenten en de docent zitten nu in een hotel in Guatemala-Stad, vlak bij de Nederlandse ambassade en het vliegveld. Eén masterstudent Culturele Antropologie die ook veldwerk doet in Guatemala, voegt zich deze week waarschijnlijk bij de groep. Zij is op een andere plek, ongeveer een uur van Guatemala-Stad.

Een woordvoerder van de UU zegt dat er nauw contact is met de groep en dat het ministerie van Buitenlandse Zaken op de hoogte is van de situatie en via de ambassade mee naar oplossingen zoekt.