UU vervangt alle sleutels door toegangspassen

Medio 2017 zijn alle panden en kamers van de Universiteit Utrecht voorzien van een elektronisch toegangssysteem. Sleutels verdwijnen.

Gedoe met losse sleutels en verschillende toegangspasjes moet over een kleine twee jaar voorbij zijn. Dan is de universiteit namelijk geheel overgestapt op een elektronisch toegangssysteem. UU’ers krijgen één pas die alle toegang verzorgt.

Het project start in juli 2016. Dan worden de eerste mechanische sloten vervangen door elektronische systemen. In september 2017 moeten alle sloten op de gehele universiteit elektronisch zijn. De werkzaamheden vinden voornamelijk plaats in de zomer en kerstperiode om medewerkers en studenten zo min mogelijk te storen. Het gaat in totaal om circa 75 panden en 6000 sloten.

Alle medewerkers, ook extern ingehuurd personeel zoals schoonmaak- en beveiligingsmedewerkers, krijgen een toegangspas. Welke toegang de medewerker krijgt, wordt bepaald door faculteiten zelf. Studenten krijgen geen pas, behalve als ze in het bestuur van een studievereniging zitten of vanwege (master)onderwijs toegang nodig hebben tot bepaalde labs en werkruimtes.

“Het elektronisch toegangssysteem maakt meer flexibel ruimtegebruik mogelijk. Eén pas kan namelijk toegang geven tot meerdere ruimtes”, licht projectleider Ingrid Koek toe. “Bovendien gaat het sneller om iemand nieuwe autorisaties te geven. Een nieuwe sleutel laten maken duurt nu weken omdat er een licentie op de sleutels zit. Straks kun je binnen 8 uur toegang regelen.” Ook is het nieuwe systeem veiliger, aldus Koek. “Bij verlies of diefstal kan een pas direct geblokkeerd worden.”

Het nieuwe pasjessysteem registreert ook wie waar en hoe laat is geweest. Die data worden tijdelijk opgeslagen, erkent Koek. “We gaan heel goed reguleren wie toegang heeft tot die data en de data niet langer dan noodzakelijk opslaan. Uiteraard volgen we hierin de wet. Maar in het kader van calamiteiten en diefstal willen we weten wie waar binnen is geweest. Denk aan een besmetting bij Diergeneeskunde: met dit systeem kunnen we zien wie mogelijk in aanraking is geweest met die besmetting.”

Wordt het mogelijk om ook een anonieme toegangspas te krijgen? Koek: “Nee. Dan weten we namelijk niet meer wie er toegang heeft. Je geeft toch ook niet de sleutel van je huis aan een onbekende?”

Het is de bedoeling dat de nieuwe passen in de toekomst ook toegang geven tot andere universitaire toepassingen. “We willen op den duur andere functionaliteiten toevoegen zoals printen, koffie betalen en parkeren. In de toekomst heb je dan nog maar één pas nodig.”