UU-voorzitter Marjan Oudeman betaalt ritten in dienstauto terug

De Utrechtse bestuursvoorzitter Marjan Oudeman gaat reizen met de universitaire dienstauto naar haar commissariaat bij de Koninklijke Ten Cate in Almelo terugbetalen. Dat is besloten na berichtgeving van RTL Nieuws.

In een statement op de website zegt de UU dat de ritten die Oudeman in 2014 naar de multinational in Almelo heeft gemaakt met haar zijn verrekend. Hiermee voldoet de universiteit naar eigen zeggen aan alle wet- en regelgeving.

Journalisten van RTL Nieuws meldden maandag dat Oudeman de dienstauto met chauffeur heeft gebruikt voor afspraken voor nevenwerkzaamheden. De nieuwszender stelt dat Oudeman voor dit soort ritten een vergoeding moet vragen van het bedrijf waarvoor zij de werkzaamheden verricht. Als ze dit niet doet, moeten de uitgaven aan de belasting worden opgeven.

De reizen met de dienstauto van Oudeman hadden volgens RTL kunnen leiden tot een extra bijtelling op het salaris, net zoals bij privégebruik van leaseauto's. Daarmee was Oudeman mogelijk boven de Balkenendenorm uitgekomen. Leden van de Tweede Kamer hebben inmiddels aangekondigd vragen te gaan stellen aan de minister hierover.

In een reactie meldt toezichthouder Emmo Meijer dat de universiteit al na eerdere berichtgeving van RTL Nieuws had besloten om de reizen naar Almelo te verrekenen met Oudeman. Dit heeft de UU toen ook laten weten aan de nieuwszender.

“Getriggerd door de vragen hierover zijn we alles nog eens nagelopen. Aanvankelijk stelde ik me op het standpunt dat ik niet moeilijk wilde doen over reizen naar nevenwerkzaamheden wanneer die naar mijn idee samenvallen met de functie. Maar we hadden beter het zekere voor het onzekere kunnen nemen. Ik neem de volle verantwoordelijkheid.”

Met de wet topinkomens heeft de zaak volgens Meijer niets vandoen. “Er is nu sprake van een netto terugbetaling. Daarmee hebben we alles netjes gladgestreken. Van een bijtelling is geen sprake en ook nooit geweest.”

Voor andere ritten vindt de UU een verrekening niet noodzakelijk. Ook de twee andere collegeleden Bert van der Zwaan en Anton Pijpers mogen een dienstauto gebruiken voor nevenfuncties. Maar verreweg de meeste bijeenkomsten vinden plaats in de directe omgeving van Utrecht, zo meldt de UU in haar statement.

Voor een aantal nevenfuncties moet Oudeman in Amsterdam zijn, dat op de route naar haar woonplaats Bloemendaal ligt. Daarmee gaat Meijer nog steeds akkoord. Afspraken voor vergaderingen worden zo gepland dat hiervoor niet apart heen en weer hoeft te worden gereisd, stelt de UU.

Het statement vermeldt niet hoe vaak Oudeman in 2014 naar Almelo reisde en om hoeveel geld het gaat. Ook Meijer zegt dit niet te weten. Oudeman reist volgens hem niet langer met de universitaire auto en chauffeur naar Ten Cate. Ze wordt opgehaald.