UU wil dat meer studenten de studentenenquête invullen

Elk jaar vult ruim een kwart van de UU-studenten de Nationale Studenten Enquête (NSE) in. De UU wil dit percentage fors verhogen, om zo ook de mening over kleine opleidingen te kunnen peilen.

Op 14 januari zijn alle studenten in het wo en het hbo per mail gevraagd om de jaarlijkse Nationale Studenten Enquête (NSE) in te vullen. Ook UU-studenten is gevraagd hun mening te geven over zaken als de kwaliteit van het onderwijs en de onderwijsvoorzieningen.

Vorig jaar vulde 27 procent van de UU-studenten de landelijke enquête in. Maar dat is niet genoeg, vindt de UU. Het percentage moet omhoog naar 40 procent, zo luidt de ambitie.

"Om betrouwbare cijfers te krijgen over opleidingen met weinig studenten, moet de respons omhoog", legt Huib-Jan van der Stoep van de Directie Onderwijs & Onderzoek uit. "Als minder dan 10 studenten van dezelfde opleiding de NSE invullen, dan is dat statistisch te weinig om een beeld te krijgen van het studentoordeel. Vooral bij masteropleidingen is dat een probleem."

Studenten worden dit jaar door hun faculteiten extra geattendeerd op de NSE. In nieuwsbrieven en op de UU-site wordt aan studenten uitgelegd wat het belang is van de NSE, en hoe de UU in het verleden heeft ingespeeld op de oordelen van studenten, bijvoorbeeld met betrekking tot werkplekken voor studenten.

De NSE kan nog tot en met 24 maart ingevuld worden, via de link die studenten in de mailuitnodiging hebben gekregen. Studenten die de NSE nog niet ingevuld hebben, krijgen elke twee weken een reminder.

De resultaten van de NSE worden onder meer in de Keuzegids Hoger Onderwijs en de studiekeuzespecial van Elsevier gebruikt.