UU wint bijna alles van HU tijdens de sportdag

Meer dan 600 UU'ers en HU'ers leefden zich uit tijdens de sportdag. Foto's van Hans van Leeuwen

De Sciencepark Sportdag van de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht was dit jaar populairder dan bij de eerste editie in 2012. Ruim 600 sportieve geesten gingen vorige week donderdag de strijd aan met elkaar.

De hogeschool en de universiteit organiseerden dit jaar voor de tweede keer samen een sportdag. De UU deed dit in het kader van het al langer lopende project Fit4UU. Zo’n 150 medewerkers meer dan vorig jaar, vertoonden zich donderdag 30 mei op een sportvelden of in een sportzaal van sportcentrum Olympos.

Lijf & Geest
De medewerkers konden zich inschrijven voor verschillende sporten. Namen zij het vorig jaar nog tegen elkaar op tijdens de spelletjes in de Meerkamp, het voetbal en de kwart marathon, dit jaar kon je ook volleyballen en meedoen aan de racketlom, een combinatie van vier racketsporten. Daarnaast was er een uitgebreid en goedbezocht body & mind-programma met onder meer V-bar, yogalatus, krav maga en drums alive.

Winnaars
Van alle deelnemers werkt ongeveer 75 procent aan de UU. Niet heel verwonderlijk dus dat vrijwel alle winnaars universitair medewerker waren.  Bij het voetbal lagen de verhoudingen anders. Van de 12 deelnemende teams waren er 3 afkomstig van de Hogeschool Utrecht. Uiteindelijk legden HU-teams beslag op de eerste en tweede plaats. Wat onsportief werd opgemerkt dat de strijd niet eerlijk was omdat het winnende team Verbinding door Voetbal uit alleen maar ‘profs’ bestond.

Blessures
Niet voor iedereen verliep de sportdag vlekkeloos. Behalve het gewone geklaag over spierpijntjes en schaafwonden, behandelden de EHBO’ers 10 mensen van wie er 2 naar het ziekenhuis zin gebracht. Het betrof een volleybalster die hard werd geraakt door een bal op haar arm en een meisje die met een arm uit de kom van de stormbaan van de meerkamp moest worden gehaald.

Bier
Degenen die hun verlies wilden wegdrinken – waaronder het DUB-voetbalteam dat de kwartfinale niet haalde – moesten tot hun schrik tot 17 uur wachten voor er een biertje besteld kon worden. Het sportcafé had met de HU en UU afgesproken dat er pas alcohol gedronken mocht worden op het moment dat de barbecue zou beginnen om 17 uur. Voor die tijd drinken, paste niet bij het sportieve imago van de dag, hoewel – zo zei een medewerkers van Olympos – het voor de omzet goed zou zijn geweest als de tap wat vroeger open had mogen gaan. Veel verdriet dus blijkbaar onder de sporters.

Uitslag
Voor wie de uitslagen wil weten: klik door naar
Volleybal
Meerkamp
Kwart Marathon

Van voetbal en racketlon zijn geen gedetailleerde uitslagen beschikbaar.