UU wint kort geding van Delta Lloyd

Verzekeringsmaatschappij Delta Lloyd mag de premies van zijn arbeidsongeschiktheidspolissen voor bedrijven niet met ruim 500 procent verhogen. De Amsterdamse rechtbank heeft de enorme premieverhoging eind vorige week verboden.

Het kort geding was aangespannen door de Universiteit Utrecht, samen met supermarkt Dirk van den Broek en het Deventer Ziekenhuis. Het gaat om de arbeidsongeschiktheid van het personeel dat zij bij Delta Lloyd verzekerd hebben.

De UU heeft deze zomer een brief van Delta Lloyd gekregen met daar in de boodschap dat de tarieven flink omhoog gaan en dat ze na 2016 met de verzekering willen stoppen. Het blijkt namelijk dat Delta Lloyd zich verkeken heeft op de premie. Ze maken er flink verlies op. De verhogingen konden oplopen tot het vijfvoudige van het huidige tarief. Voor de universiteit zouden de kosten stijgen van 400.000 euro naar 1.080.000 euro. De verzekeraar beroept zich op de ’enbloc-clausule’, die eigenlijk bedoeld is voor overmachtssituaties.

In de pleitnota zegt de advocaat van de UU dat de inschatting van Delta Lloyd een bewust bedrijfsrisico is geweest. In 2006 verandere het arbeidsrecht en mochten bedrijven zelf de verantwoordelijkheid nemen voor werknemers die ziek zijn of hun baan kwijtraken. Voor medewerkers die arbeidsongeschikt zouden raken konden ze zich verzekeren. Verzekeraars stonden in de rij om die verzekering af te sluiten. Delta Lloyd begaf zich ook op de markt met een aantrekkelijk tarief.

Met de universiteit is indertijd afgesproken dat Delta Lloyd daar alleen onderuit kon in het geval van overmacht. Deze enbloc-redenering van toen ging volgens de advocaat niet over tegenvallende resultaten. Dus heeft Delta Lloyd, dat als bedrijf winst maakt, geen goede reden om zich op overmacht te beroepen.

De voorzieningenrechter is het met die redenering eens. Het is volgens de rechter onaanvaardbaar om de premie met toepassing van de enbloc-bepaling eenzijdig te verhogen. Dat is het risico van de verzekeraar.

Het rechterlijk verbod kan de verzekeraar 47 miljoen euro kosten, zegt een woordvoerder van Delta Lloyd in De Telegraaf. Het is niet duidelijk of Delta Lloyd in hoger beroep gaat.