UU'ers fietsen in de bloedhitte voor het goede doel

Organisator Leendert van Gaalen en UU-medewerker Aniek Wesselink met 140 euro

Terwijl Nederland zijn eerste tropendag van dit jaar beleeft, fietsten enthousiastelingen zich in het zweet op de Daktuin. Op dinsdag kon je daar spinnen voor het goede doel.

Op de Daktuin vindt deze week de SURE-week plaats die in het teken van duurzaamheid staat. Sportadviesbureau Inspanningloont.nl organiseert samen met onder andere sportcentrum Olympos een actie waarbij deelnemers geld inzamelen voor het nog te bouwen kankerbestrijdingscentrum Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie in De Uithof. Iedereen die meedoet mag eerst een gezondheidskeuring ondergaan. Na het spinnen is er voor de liefhebbers een massage. Organisator Leendert van Gaalen vertelt.

Waarom juist hier op de Daktuin? Waarom zouden mensen in deze bloedhitte (30 graden om half vier 's middags) in hemelsnaam gaan fietsen?
“Gezond en duurzaam gaan hand in hand, wat mij betreft. Hoe gezonder hoe milieuvriendelijker. Mensen kunnen hier kijken hoe gezond ze eigenlijk zijn. Het lijkt hier een beetje op de Alpe d’Huzes. Daarbij werken mensen zich ook in het zweet om geld op te halen voor kankerbestrijding. Dat gebeurt hier voor het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie. Dat is een goede reden om zelfs nu op de fiets te stappen.”

Hoe ziet deze dag er verder uit?
“De actie loopt van 11 tot 18.30 uur. Elk half uur kunnen er mensen op de fiets stappen, de hele dag door. Straks als iedereen klaar is met werken verwacht ik nog meer mensen. Vanochtend was het ook druk. Hogeschool- en universiteitsstudenten maar ook medewerkers doen mee.”

Maakt het uit hoe hard of hoe snel mensen hier spinnen?
“Nee. Ze hebben geld ingezameld om op de fiets te mogen zitten. Dat wordt in een ton gedaan. Aan het eind van de dag kijken we hoeveel er is opgehaald. Tot nu toe stroomt het al best goed binnen!”, wijst hij naar een zware plastic ton. “Terwijl mensen fietsen wordt het trappen steeds zwaarder. Hun bloeddruk en hartslag worden in de gaten gehouden natuurlijk.”

Deelneemster Aniek Wesselink is medewerker bij de afdeling Communicatie en Marketing van de UU. Zij was na een halfuur zweten op de hete Daktuin nog verrassend aanspreekbaar. Hoewel ze pas twee weken voor de universiteit werkt, wist ze al meteen genoeg mensen bijeen te krijgen om mee te doen. “Het voelt goed!”, zegt ze opgetogen.

Wat bezielt je om mee te doen?
“Ik ben een beetje verslaafd aan spinnen. In Nijmegen, waar ik vandaan kom, ben ik er ooit eens mee begonnen. In dit geval is het wel mooi dat er een goed doel aan vast zit!”

Tevreden over de opbrengst?
 “Met de hele afdeling hebben we 140 euro bijeengehaald aan sponsorgeld. Zelfs de directeur van de afdeling doet mee vandaag!”