Bedriegers doen zich voor als medewerker Odido

UU’ers slachtoffer van phishingactie mobiele telefoon

odido foto DUB

In de afgelopen weken zijn verschillende medewerkers van de UU benaderd door oplichters de zich voordeden als medewerkers van Odido. Ze vroegen een verificatiecode en even later werkte de simkaart op de werktelefoon niet meer. Het nummer werd een e-simkaart de oplichters contact zochten met mensen om hen geld afhandig te maken.

“Er is nieuwe wetgeving waardoor werktelefoons geverifieerd moeten worden.” Met deze boodschap belde iemand die voor voordeed als een medewerker van Odido.  “Wij zenden vanuit Odido een verificatiecode per sms en die moet je bevestigen. Dat is alles.” 

Maar zodra de medewerker de code, die daadwerkelijk van Odido komt, doorgeeft volgt een tweede bericht. Bedankt voor uw bestelling van een e-simkaart. Even later blijkt de oude simkaart op de telefoon niet meer te werken. 

Vanaf dat moment kunnen de oplichters aan de slag. Zij kunnen dure nummers bellen op kosten van de UU. Maar vooral gebruiken ze de e-simkaart om met dit nummer mensen een bericht te sturen van de belastingdienst. Ze moeten snel hun schuld betalen om te voorkomen dat er een deurwaarder langs komt. Er zit een link van een site bij waar je kan afrekenen en die lijkt echt op de site van de Belastingdienst.

Een UU-medewerker vertelt: “Bij mij gebeurde dat op vrijdagmiddag. Kort daarna kreeg ik via whatsapp meerdere berichten en telefoontjes van mensen die zich in paniek afvroegen waarom ze per direct een belastingschuld moesten terugbetalen.”

Het blokkeren van de e-simkaart kon via Odido niet worden geblokkeerd. Dit omdat alle contacten lopen via de UU.  Het fraudegeval moet gemeld worden bij de ICT-servicedesk. 

“Dit soort fraude-acties komen in golven”, constateert Harry Mulder van UU-beveiliging Telefonie. “Op dit moment lijkt het of veel UU’ers benaderd worden. We hebben afgelopen week meer dan tien meldingen ontvangen.” 

De UU’ers die in de problemen zijn gekomen door de oplichters een nieuwe simkaart en behouden hun nummer. Alleen houdt de overlast niet op. De medewerker vertelt dat hij nog altijd telefoontjes ontvangt van mensen die verbaasd zijn over het bedrag dat ze per direct moeten betalen om de komst van een deurwaarder te voorkomen. 

Mulder zegt dat de oplichters in zo’n geval het nummer spoofen. Dat wil zeggen dat ze met hun eigen telefoon bellen, maar dat bij de ontvanger het UU-nummer als afzender te zien is. “In de regel kunnen ze dat nog twee weken volhouden. Wij kunnen dat helaas niet stoppen.” 

scherm mobiel
Tags: ict | security

Advertentie