UU'ers willen meevaren tijdens Utrecht Canal Pride

De Utrecht Canal Pride werd in 2017 voor het eerst georganiseerd door Robbert Kalff en kan gezien worden als het kleinere broertje van de internationaal bekende botenparade van de Amsterdamse Gay Pride. Kalff zei in een interview dat hij vond dat de Amsterdamse Gay Pride in twintig jaar tijd te groot was geworden. Hij miste daardoor aandacht voor de oorspronkelijke gedachte achter de botenparade: het zichtbaar maken van de gemeenschap. Dat inspireerde hem om in Utrecht een lokale variant te initiëren.

Universiteit Utrecht voor eerst deelnemer
Tijdens de eerste editie van de parade voeren er 26 boten mee. Dit jaar zullen op 16 juni 46 organisaties meedoen, volgens de deelnemerslijst die afgelopen week werd gepubliceerd. Onder hen niet alleen homostudentenvereniging Anteros die vorig jaar al meevoer, maar ook de Universiteit Utrecht en University College Utrecht. Beiden staan voor het eerst op de deelnemerslijst. Maar het is niet de eerste keer dat de universiteit deelneemt aan een botenparade; in 2012 deed de UU mee aan de Amsterdamse Gay Pride. Toen voeren er drie medewerkers mee op een boot waarop verschillende universitaire instellingen zich hadden verenigd.

Farmaciedocent Johan Rozenbrand is één van de initiatiefnemers die de UU heeft ingeschreven voor de Utrecht Canal Pride. Het idee om mee te varen, ontstond toen de universiteit in oktober de internationale Coming Out Day vierde. Ongeveer zeven werknemers verenigden zich na die dag in een onofficiële roze werkgroep. Doel van deze werknemers is om activiteiten te organiseren voor de LHBT+-gemeenschap van de universiteit. De werkgroep is vergelijkbaar met de Queer Alliance van de University College Student Association (UCSA), de initiatiefnemer van de UCU-boot.

'Belangrijk om je diverse gezicht te laten zien'
“Het voelt belangrijk om een diverse gemeenschap zoals de University College Utrecht te vertegenwoordigen op deze parade”, stelt rechten- en politicologiestudent Aimée-Stephanie van de Queer Alliance. “Met name omdat UCU altijd aangeeft trots te zijn op de aanwezige diversiteit en dan niet alleen op het gebied van nationaliteit, maar ook op het gebied van gender, seksualiteit en bijna elk ander aspect van het leven. We willen door met zowel studenten als medewerkers deel te nemen aan de Utrecht Canal Pride laten zien, dat alle leden van de UCU-gemeenschap met elkaar samenwerken en elkaar ondersteunen.”

Rozenbrand onderschrijft dit: “Het is belangrijk om als grootste werkgever van Utrecht en als plek waar veel jongeren studeren, je diverse gezicht te laten zien. De botenparade is daar een mooie gelegenheid voor, omdat het een evenement is dat veel bezoekers trekt.”

Financiering enige struikelblok deelname
Dat de universiteit op de lijst met deelnemers staat, betekent echter niet dat er in juni ook met zekerheid een UU-boot meevaart. Het feestje kan nog in het water vallen, volgens Rozenbrand. De werkgroep heeft nog tot eind maart om de financiering rond te krijgen. Dan moeten de UU’ers de organisatie van de Canal Pride definitief laten weten of ze meedoen. Volgens Rozenbrand zal er van studenten en medewerkers die meevaren een eigen bijdrage worden gevraagd, maar dat is niet voldoende om de kosten te dekken. Hij verwacht dat er dan nog steeds een bedrag van ruim 6000 euro aan kosten overblijft om een dag lang een versierde boot voor vijftig personen met schipper te regelen. “We gaan binnen de UU kijken of er een budget of fonds beschikbaar is waar we gebruik van kunnen maken.”

Ook Aimée-Stephanie hoopt dat er daadwerkelijk een UCU-boot meevaart op 16 juni. "We beschouwen het al als een enorm succes dat ons een plek in de parade is toegekend als nieuwkomer. We gaan er dus alles voor geven om het echt te realiseren.” De groep studenten heeft al enige financiering binnen de UCU gevonden en wil de komende tijd met behulp van fondsenwervende evenementen de rest van het benodigde bedrag ophalen.

Een mogelijkheid die Rozenbrand voor beide organiserende teams ziet, is om een boot te delen met USHV Anteros. Alle drie de groepen staan nu los op de deelnemerslijst, maar volgens de roze werkgroep zijn er genoeg overeenkomsten om samen op een boot te staan. "We staan open voor de mogelijkheid", reageert Aimée-Stephanie.