UvA en HvA zetten huwelijk nog even voort

De Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam houden toch nog even een gezamenlijk bestuur. Eigenlijk wilden decanen, studenten en medewerkers van de UvA dat niet meer.

De hogeschool en de universiteit hebben een moeizame relatie. De mega-instelling heeft een gezamenlijk college van bestuur, maar daar is niet iedereen gelukkig mee. Omdat er nieuwe bestuursleden gekozen moesten worden, opperde een deel van de UvA-gemeenschap vorige week om de twee instellingen meteen te splitsen en twee besturen aan te stellen. De HvA wilde liever weer een gezamenlijk bestuur.

Dat laatste is nu gebeurd. Geert ten Dam is de nieuwe collegevoorzitter en Karen Maex wordt rector magnificus. Het bestuur van UvA/HvA bestaat verder uit Hans Amman en Huib de Jong. Amman zou binnenkort vertrekken, maar blijft toch nog aan tot 1 januari 2017.

Het nieuwe bestuur gaat de samenwerking tussen beide instellingen “evalueren”. De verwachting is dat dit onderzoek zal leiden tot een splitsing.