UvA: nader onderzoek naar fraude sociaal-psycholoog

De Universiteit van Amsterdam gaat nog meer artikelen van de Duitse sociaal-psycholoog Jens Förster nalopen op mogelijke wetenschapsfraude. Dat gebeurt op verzoek van zijn voormalige collega’s.

De Amsterdamse psychologen willen weten wat de artikelen nog waard zijn die ze samen met Förster hebben geschreven. Nu hangt er toch een zweem van fraude omheen en die willen ze verdrijven.

In minstens één van de artikelen van Förster zouden wetenschappelijke data zijn gemanipuleerd. De universiteit gaat nu op zoek naar verdachte patronen in de data van andere artikelen.

Volgens een woordvoerder heeft Förster in zijn Amsterdamse periode vooral veel theoretische artikelen geschreven, waarin geen oorspronkelijke data voorkomen. Het zou daarom om een beperkt aantal artikelen gaan.

Förster ontkent overigens dat hij gefraudeerd heeft. Het gevonden patroon berust volgens hem op toeval.