Van terreurdreiging verdachte student langer vast

Sinds zijn arrestatie donderdag zit de 22-jarige Bredase student Integrale Veiligheid in de cel. De Spaanse veiligheidsdienst tipte de Rotterdamse politie. Welke informatie die precies gaf, is niet duidelijk. Ook is niet bekend wat er in het chatbericht stond.

Avans Hogeschool besloot de student maandag tijdelijk de toegang te ontzeggen tot de gebouwen op de campus. Als hij vrijkomt, wil de hogeschool eerst met hem in gesprek. Daarna wordt besloten of hij zijn opleiding eventueel kan voortzetten.

De website GeenStijl publiceerde een anonieme brief, waarin stond dat het incident “een misverstand” is geweest. De student zou op de beveiligde chat-app Telegram hebben geprobeerd te infiltreren in de chatgroepen van Islamitische Staat (IS) en de verzamelde informatie aan de politie hebben doorgespeeld.

Studiegenoten van de 22-jarige Avans-student reageerden verbaasd op zijn arrestatie, schrijft website Punt. “Ongelooflijk om dit nu te lezen”, twittert ene Thomas. “Is geen kwade jongen, relatie met terreur herken ik dan ook niet.”

De rechtbank kan geen uitspraken doen over wat er nu gaat gebeuren. “Dat is aan het Openbaar Ministerie”, zegt een woordvoerder.