Van Vught: 'Goed plan is nog geen goed onderwijs'

Het is leuk dat hogescholen en universiteiten ‘zeer goede’ plannen hebben om hun prestaties te verbeteren. Maar ook een slechte onderwijsinstelling kan goede plannen maken, zegt beoordelaar Frans van Vught.

Van Vught adviseert de staatssecretaris van OCW over de prestatieafspraken met universiteiten en hogescholen. Zijn ‘reviewcommissie’ buigt zich over alle voorstellen van de onderwijsinstellingen.

Vorige week lieten sommige onderwijsinstellingen opgetogen weten dat de reviewcommissie hun voorstellen ‘goed’ of ‘zeer goed’ vond. Maar dat wil niet zeggen dat deze instellingen zelf ‘zeer goed’ zijn, aldus Van Vught.

We hebben niet de instellingen beoordeeld, maar hun voorstellen voor prestatieafspraken”, benadrukt hij. “Het zou kunnen dat een niet zo goede hogeschool een enorme ambitie en goede plannen heeft. Zo’n voorstel kan dan als ‘zeer goed’ worden beoordeeld.”

De twitterberichten en publiciteit van vorige week vond hij “amusant”. “Ik ben blij om te zien dat ze tevreden zijn en dat de prestatieafspraken heel serieus worden genomen. Ik kan me ook voorstellen dat ze dan denken: we gaan mooie prestatieafspraken maken en we gaan de goede kant op.”

Zelf zou hij een goede beoordeling misschien ook “gebruiken voor public relations”. “Maar ik zou niet zeggen dat mijn hele onderwijsinstelling ‘zeer goed’ wordt genoemd, want daar staat de review los van.”

Vandaag leveren de onderwijsinstellingen nog suggesties voor verbeteringen in. Waarschijnlijk wordt het definitieve advies volgende week openbaar.