Varsity-hegemonie Nereus houdt aan

Het Amsterdamse Nereus heeft voor de vierde opeenvolgende keer de Varsity gewonnen. De twee Utrechtse roeiverenigingen kwamen er niet aan te pas op het Amsterdam-Rijnkanaal bij Houten.

Het is weer feest in de Warmoesstraat. Het hoofdnummer van het grootste studentenroeifestijn van Nederland, de Oude Vier, was zondag opnieuw een prooi voor de succesformatie van Nereus. De traditionele kroegjool vindt voor de vierde keer op rij bij de Amsterdammers plaats.

Onder aanvoering van scheikundestudent Dirk Uittenbogaard, onlangs in de skiff nog winnaar van een wereldbekerwedstrijd in Sydney, vocht Nereus een zware strijd uit met Gyas. De Groningers moesten uiteindelijk maar drie seconden toegeven, maar werden na afloop gediskwalificeerd. Officieel eindigden Skadi (Rotterdam) en Njord (Leiden) nu op grote afstand als tweede en derde bij deze 131ste editie van de Varsity.

Waar vorig jaar Triton de Amsterdammers nog dapper weerstand bood, was er voor de Utrechtse roeiers dit jaar weinig eer te behalen tijdens het regenachtige evenement. Zonder de geblesseerde kopman, geneeskundestudent en wereldkampioen Kaj Hendriks, bleef Triton steken op en vierde plek in de voorwedstrijd.

Ook voor de andere Utrechtse vereniging Orca was de finale te hoog gegrepen. Met Informatica-student Djimmer Smits op slag eindigde de Utrechtse vier op een roemloze vijfde plek in de voorwedstrijd.