Varsity krijgt een serieus 'zeugennummer'

Het Varsity-publiek krijgt straks ook een hoofdnummer met dames-vieren voorgeschoteld. Foto: Julie Huizinga

De belangrijkste wedstrijd in het Nederlandse studentenroeien is om. Tijdens de Varsity op het Amsterdam-Rijnkanaal bij Houten wordt met ingang van de editie van komend voorjaar ook een hoofdnummer voor vrouwen geroeid.

De race tussen de beste vier mannen van alle Nederlandse studentenroeiverenigingen op het Amsterdam-Rijnkanaal is van oudsher dé apotheose van de Varsity. Maar vanaf dit voorjaar wordt er naast dat mannennummer, ook wel "de oude vieren" genoemd, een tweede hoofdmaaltijd geserveerd.

De zeven corporale roeiverenigingen die samen de Koninklijke Studentenroeibond (KNSRB) vormen, besloten begin deze maand tot de invoering van een hoofdnummer voor vrouwen. In de roeikringen wordt ook wel gesproken van de introductie van een “zeugennummer”.

De KNSRB wil hiermee aansluiten bij de Olympische successen van de vrouwelijke Nederlandse roeiers. Daarnaast is gekeken naar ontwikkelingen in Engeland, zo vertelt voorzitter Marnix Reijgersberg aan de roeisite NLRoei. In Londen roeien de vrouwen sinds kort hun eigen Boat Race over hetzelfde traject als de mannen op de Thames. De Utrechtse studente Joanneke Jansen kreeg dit voorjaar ook in ons land veel aandacht nadat zij met Oxford als winnares over de streep kwam. Jansen zou inmiddels als ambassadrice voor het nieuwe onderdeel van de Varsity zijn aangetrokken.

Helemaal nieuw is het initiatief overigens niet. Twee keer eerder werd al eens een poging gedaan om een damesnummer te introduceren. Dat werd geen succes. De kans op slagen is nu groter, legt Reijgersberg op NLRoei uit. Het vrouwenroeien staat inmiddels in veel hoger aanzien. Bovendien wil de KNSRB de dames-vier in de persaankondigingen, op de website en bij de huldiging evenveel aandacht gaan geven. “Dit wordt geen bijnummer, maar een echt hoofdnummer.”

De aankondiging van de vernieuwing van de Varsity leidde overigens tot verdeelde reacties in de roeiwereld. Vooral het voorstel van de KNSRB om de vrouwen net als de mannen de klassieke afstand van 3 kilometer te laten roeien in een boot met een stuurman/vrouw, stuitte op bezwaren. Bij internationale wedstrijden zijn wedstrijden van 2 kilometer zonder stuurvrouw gangbaar. Sommige verenigingen dreigden daarom hun toppers niet aan de 'vrouwenvarsity' mee te laten doen.

Na overleg ging de KNSRB overstag. De bond plaatste dinsdag een aangepast bericht op de site: de vrouwen gaan 2 kilometer roeien, zonder stuurvrouw.

Een belangrijke vraag die blijft staan, is natuurlijk of straks de vrouwelijke supporters - net als de mannen - in ontklede staat te water gaan om de winnende Vier te onthalen.

Tags: roeien | orca | triton | varsity | knsrb