Veel studenten voelen zich onveilig in hun buurt

Foto Pixabay

De LSVb maakte vrijdag een rondgang onder zijn aangesloten lokale bonden. Aanleiding was een onderzoek van de Amsterdamse studentenunie ASVA, die in twee maanden tijd 39 meldingen binnenkreeg van veiligheidsincidenten op en rond studentencampussen. Ruim de helft zou gaan over inbraak, geweld, beroving of een zedendelict.

“Studenten worden nu ingezet als pioniers in gebieden die nog aan het ontwikkelen zijn”, zegt ASVA-voorzitter Alba van Vliet. “Daar is ’s avonds bijna niemand op straat en dat zorgt voor onveilige situaties. Bij de ontwikkeling van studentenhuisvesting zal er meer aandacht moeten komen voor dit probleem.”

Woningnood
Ook volgens LSVb-voorzitter Carline van Breugel staat veel nieuwbouw voor studenten op afgelegen plekken en speelt het probleem niet alleen in Amsterdam. “Op basis van een rondgang langs onze lidbonden schatten we dat honderden studenten zich onveilig voelen. Het heeft alles te maken met de woningnood. Studenten komen daardoor vaak in wijken terecht waar ze liever niet willen wonen. Waar wordt ingebroken en geweldsincidenten zijn.”

De oplossing is volgens haar dat er meer betaalbare studentenwoningen komen en dat woningcorporaties, gemeenten en politie meer doen om de veiligheid te verbeteren.