'Veel studenten weten niet wat een minor is'

De UU biedt meer dan 100 verschillende minors aan, maar veel studenten weten niet eens wat een minor is. De universiteitsbrede minordag op 1 oktober moet daar verandering in brengen.

Op 1 oktober kunnen studenten van 11.00 tot 15.00 uur terecht in de hal van het Ruppertgebouw voor meer informatie over de minors die de UU aanbiedt. Bezoekende studenten kunnen zich verdiepen in het minoraanbod, maar krijgen ook tips hoe ze de minor kunnen inplannen naast hun reguliere studie.

Met een minor kan een student zich verdiepen in een onderwerp dat geheel buiten het vakgebied van zijn of haar reguliere bachelorstudie valt. Een minor is een samenhangend pakket cursussen, die je ook op je diploma kan zetten. Een taalstudent kan zich een paar cursussen verdiepen in globalisering en mondiale ongelijkheid, om maar een voorbeeld te noemen.

Bachelorstudenten krijgen in totaal 45 studiepunten aan vrije ruimte die ze zelf kunnen invullen. Die ruimte kan je gebruiken om in te vullen met zes uiteenlopende cursussen, maar je kan ook kiezen voor een minor.

Het bestaan van de minor is niet bij iedereen bekend. "Veel studenten hebben geen idee dat er zoiets als een minor bestaat", zegt Crystal Reijnen van studievereniging Sticky (Informatica & Informatiekunde), die de minordag helpt organiseren. "Dat is zonde. Je kan je vrije ruimte invullen met zes losse vakken, maar je kan ook een minor doen. Een minor komt op je diploma te staan, en kan je ook toegang verschaffen tot een master in een heel andere richting."

Niet elke minor is even lang (sommige hebben een omvang van 30 studiepunten, andere 45), en ook de opzet van de minor verschilt nog al eens. Bij de ene minor krijgen de 'minorstudenten' een apart programma dat ze samen volgen, bij de andere minor stelt een studieadviseur een zogeheten 'minor op maat' samen, waarbij de minorstudent meedoet aan de colleges die al gegeven worden.

Er is ook een minor die studenten een beperkte tweedegraads lesbevoegdheid, de zogeheten educatieve minor. Al sinds de start is deze minor populair. De minor start ieder jaar in februari, kent een studielast van 30 studiepunten en duurt één jaar, relatief lang voor een minor. Voor de alfa/gammavariant zijn 50 plekken, voor bètastudent zijn 25 plaatsen gereserveerd. Tijdens de minordag zal er een speciale presentatie zijn over de educatieve minor.

Tijdens de minordag op 1 oktober kunnen studenten terecht met praktische en inhoudelijke vragen over alle minors. Reijnen: "Tijdens de markt zijn er kraampjes met informatie en studieadviseurs die hier meer over kunnen vertellen. Er wordt ook een presentatie gegeven over hoe je een minor moet inplannen naast je reguliere studie."

De minordag is een initiatief van verschillende studieverenigingen. Vorig jaar werd de minordag voor het eerst georganiseerd, maar alleen voor studenten van de faculteit Geowetenschappen. Dit jaar is het aanbod gericht is op alle studenten van de UU.

Op de site van de UU staan alle minors die de UU aanbiedt. Per minor staat aangegeven hoe lang die duurt en wat de eventuele ingangseisen zijn.