Veelbelovende sneakpreview TivoliVredenburg

Uitgaan in Utrecht krijgt een flinke boost. Op de plek van het oude Vredenburg opent TivoliVredenburg op 21 juni haar deuren. Afgelopen zondag gaf het grootste muziekpodium van Nederland alvast een kijkje in de keuken.

Eindelijk mocht de Utrechter tijdens de Culturele Zondag een kijkje nemen in het nieuwe TivoliVredenburg. Daar werd massaal gebruik van gemaakt. De rondleidingen zaten stuk voor stuk vol. Elke tien minuten, van twaalf tot vijf. Extra rondleidingen werden toegevoegd. Bezoekers vielen van de ene verbazing in de andere. Van pikzwarte muren tot zachtroze zaalstoelen. Van kogelronde glazen wanden tot krakende, houten vloeren.

Tivoli en Vredenburg krijgen samen één nieuwe locatie met 5 concertzalen: een zaal voor symfonische muziek met een capaciteit van 1700 bezoekers, een kamermuziekzaal (ruim 500 bezoekers), een popzaal (2000 bezoekers), een cross-over zaal (circa 550 bezoekers) en ook nog een jazz-zaal (meer dan 300 bezoekers).

Helemaal soepel verliepen de onderhandelingen hierover niet. Interne conflicten, geluidsproblemen als het gaat om correctie isolatie, vraagtekens over financiële tekorten en hoe dat op te vangen zorgden de afgelopen jaren voor verhitte discussies tussen de betrokken partijen. Hoewel onderhandelingen nog in december vorig jaar bijna vastliepen, hebben de twee bedrijven dan toch een huurovereenkomst getekend. Gevolg van de uiteindelijke fusie: een gecombineerde naam, een nieuwe website en een veelzijdig programma op een gedeelde locatie. De Helling gaat door zonder Tivoli met een aparte organisatie. Vredenburg vertrekt uit de Rode Doos en vestigt zich in het nieuwe gebouw van TivoliVredenburg.

Originele symfoniezaal behouden
De concertzalen zijn modern en antiek tegelijk. Niet alleen qua programmering (klassieke muziek, jazz, dance, pop, etc.), maar ook qua inrichting. Elke ruimte heeft eigen sferen en kleuren. Alle zalen kunnen gebruikt worden voor meerdere soorten muziek en/of evenementen. Barren in de zalen zijn aangepast aan diens uitstraling.

Nostalgische blikken in de ogen van bezoekers wanneer we de eerste zaal betreden. Intiem en saamhorig. Rijk aan herinneringen: De Rolling Stones stonden er. En Bob Dylan. In de historische symfoniezaal zijn de roze stoelen en houten vloeren in tact gebleven. Sinds 26 januari 1979 is deze concertruimte nauwelijks veranderd. Dit komt ook doordat ondanks de zaalcapaciteit van 1720 man, de afstand tot het podium nooit verder is dan 21 meter.

Relaxen op jazzmuziek, meedeinen op klassiek
Geuren van vers hout dringen de neuzen van bezoekers binnen bij het betreden van de jazz-zaal. Met een specifieke zaalakoestiek voor een optimaal geluid ademt deze ruimte met houten podium en zilveren balustrades een warme sfeer. Weer geheel anders is de kamermuziek zaal. Zwarte stoffen stoelen in een amfitheater-achtige vorm met twee balkons biedt ruimte voor 543 mensen. Een vertrouwd huiskamergevoel waar al bijna klassieke klanken te horen zijn. In februari worden de eerste namen bekend gemaakt.

Via goed bereikbare (rol)trappen en liften wordt onze tocht vervolgd. Gangen en pleinen die de zalen met elkaar verbinden hebben een prachtig uitzicht over Utrecht. Zeker in de jazzlounge; op de negende verdieping op veertig meter hoogte is dit het hoogste punt waar bezoekers kunnen komen. Door meterslange ramen of artistieke rondjes kan de stad vanuit elke windrichting bekeken worden.

Dance the night away
Door het toekomstige restaurant en de foyer met bar komen we aan in de gitzwarte cross-overzaal. Geschikt voor modeshows, lezingen, dansavonden of om te toveren in een televisiestudio. Inclusief balustrades om te kunnen zitten en een doorlooproute naar de massieve popzaal met hoog, zwart podium en wanddecoraties van zilveren platen en gekleurde tl-buizen, waar 2000 mensen concerten en dansavonden kunnen bezoeken. Deze overlopende routes en ruimtes worden aangekleed met kunstprojecten van Utrechtse kunstenaars, scholieren en studenten. Zo eerde kunstenaar Job Koelewijn artiesten die in Utrecht hebben opgetreden en zijn overleden. Hij plaatste hun naam en sterfdatum met sierlijke, witte letters op zwarte roltrappen in het gebouw. Deze namen worden aangevuld, zodat er een historie zichtbaar is van bijzondere artiesten die in de stad optraden.

TivoliVredenburg wordt een bijzondere uitgaansplek met internationale allure. Voor ieder wat wils. Van klassieke muziek in de vroege ochtenden tot dansen op de nieuwste beats in de late uurtjes. Enkele optredens zijn al bekend: dEUS, Ben Harper, Caro Emerald en Jeff Beck hebben hun optredens bevestigd.