Veertien kandidaat-Kamerleden studeerden aan de UU

Veruit de meeste kandidaat-Kamerleden hebben aan een universiteit gestudeerd van wie veertien in Utrecht. Twaalf zijn er gepromoveerd. Nog eens vijftig hebben een hbo-diploma op zak, blijkt uit een inventarisatie.

Het Montesquieu Instituut en het Parlementair Documentatie Centrum namen 166 verkiesbare politici onder de loep die een redelijke kans maken op een zetel in de Tweede Kamer. Van deze parlementariërs in spe hebben er 128 aan een Nederlandse universiteit gestudeerd. Vijftig Kamerleden volgden een hbo-studie, waarvan sommigen daarna naar de universiteit gingen. Slechts dertien hebben een mbo-opleiding gevolgd.

Bijna één op de vier kandidaten voor de Tweede Kamer studeerde aan een Amsterdamse universiteit: 25 aan de Universiteit van Amsterdam en veertien aan de Vrije Universiteit. Zeventien kozen voor de Erasmus Universiteit Rotterdam en nog eens zeventien voor Groningen. Ook de universiteiten van Leiden (vijftien) en Utrecht (veertien) waren populair.

Tenminste, als de tellingen helemaal kloppen. De onderzoekers hebben de informatie met behulp van software boven water gehaald en dus kunnen er foutjes insluipen.

Zo melden ze dat er maar twee ingenieurs (ir) op de kieslijsten staan, die hun diploma beiden in Eindhoven behaalden. Maar bijvoorbeeld Jeroen Dijsselbloem, minister van Financiën en nummer drie van de PvdA, is ook ingenieur: hij studeerde agrarische economie in Wageningen.

UU-alumni op kandidatenlijst
Van de alumni van Utrecht die vandaag mogelijk een zetel in de Tweede Kamer krijgen, staan er vier op de lijst van D66 en drie op die van het CDA. Twee alumni staan op de lijst van de Partij voor de Dieren en twee op die van de ChristenUnie. De SGP, GroenLinks en VVD hebben elk één alumnus op de lijst staan. De Partij van de Arbeid moet het in de bovenste regionen in elk geval zonder de inbreng van een UU-alumnus doen.

Op de lijsten staan veel juristen, politicologen, economen en bestuurskundigen. Er zijn beduidend minder bèta’s in de race voor een zetel: de onderzoekers tellen er negen. Die zullen bovendien niet allemaal verkozen worden.

Huisarts Marith Volp bijvoorbeeld is nummer veertien van de PvdA, terwijl die partij wellicht minder zetels gaat behalen. Ook bioloog Frank Wassenberg, nummer vier van de Partij voor de Dieren, moet hopen op een goede uitslag.