Verbouwing nieuw onderwijspand Rechten gestart

De bijeenkomst in de hal van Janskerkhof 3-4, fotograaf René Hendriks

Begin 2016 moet het nieuwe onderwijspand van de opleiding Rechten af zijn. Deze week werd het officiële startsein gegeven voor de verbouwing van Janskerkhof .

In een kaalgehaalde entreehal werd dinsdag het officiële startsein gegeven voor de verbouwing van Janskerkhof 2-3 tot onderwijsgebouw van Rechten in de binnenstad. “Het wordt geschikt voor bama 3.0, 4.0 tot 5.2”, aldus Peter Blok, hoofd programmamanagement van Vastgoed & Campus.

Het was het toen net vers aangetreden collegelid Hans Amman die met zijn beslissing om de Juridische Bibliotheek te verhuizen naar de UB Binnenstad, de mogelijkheid creëerde om van Janskerkhof een onderwijsgebouw te maken voor het departement Rechtsgeleerdheid. Amman mocht dan ook in zijn laatste werkweek aan de UU de officiële handeling verrichten voor de grote verbouwing.

Gekleed in een oranje, sportieve combinatie - “ik kom rechtstreeks weggelopen uit mijn vrije tijd” - herinnerde hij de toehoorders aan de waarde die hij hecht aan een universiteit in de binnenstad. “Komt waarschijnlijk door de stad waar ik vandaan kom (Amsterdam, red.).”

Er was geen haar op zijn hoofd die er over peinsde de universiteit in haar geheel naar De Uithof te verhuizen, zoals voor zijn komst nog werd geopperd. “Daarmee verkoop je het tafelzilver. Goed we kwamen wel geld te kort, maar dat moest maar ergens vandaan komen. Een universiteit in de binnenstad heeft een grote strategische waarde, zeker als de universiteit zulke mooie panden heeft.”

En vlak voor hij onderstaand filmpje van de Directie Vastgoed & Campus startte, waarschuwde hij: “Ik ben volgende week dan wel weg, maar waag het niet dit gebouw te verkopen”.

De komende twee jaar wordt een onderwijspand “vormgegeven”, zei decaan Henk Kummeling van de faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie (REBO) bij de start van de verbouwing. “Voor de kerstvakantie kregen we een rondleiding. Er was toen al aardig wat gesloopt. Wat me opviel was dat we het pand in de voorbije jaren verkeerd hebben opgeknapt door hokjes te bouwen en verkeerde materialen te gebruiken.”

In de herkansing wordt het gebouw vormgegeven naar het onderwijsmodel dat Rechten voorstaat in het Law College: “Waar studenten en docenten samen werken aan het onderwijs en elkaar naar grote hoogte stuwen.”

Begin 2016, zo beloven de projectmanager en projectleider, kunnen de onderwijsstaf en de studenten het pand in gebruik nemen. Projectmanager Eric Brink, die ook betrokken was bij de verbouwing van de de UB Binnenstad en een aantal panden aan de Drift, denkt dat het haalbaar is: “Maar garanties heb je natuurlijk nooit.”

De verbouwing van Janskerkhof is het laatste omvangrijke project ter voltooiing van de binnenstadscampus. “Als Janskerkhof klaar is, hebben we 130 miljoen in de binnenstad geïnvesteerd.”