Verkeerslichten in De Uithof werken nog niet zoals zou moeten

Oversteken terwijl het licht knippert. Foto DUB

Het is al een tijdje een bekend beeld in De Uithof. Studenten en medewerkers die doodgemoedereerd de nieuwe tram/busbaan oversteken terwijl een geluidsignaal en een knipperend licht aangeven dat ze moeten wachten.

De nieuwe installaties op de Padualaan en de Heidelberglaan moeten overstekers ervoor waarschuwen dat er een bus aankomt. Als de Uithoflijn volgend jaar gaat rijden dienen de signalen ook om voetgangers en fietsers te attenderen op een naderende tram. Ze zouden meer moeten opvallen dan normale verkeerslichten.

Maar studenten en medewerkers hebben gemerkt dat ze vaak staan te wachten terwijl er geen bus aankomt, terwijl de bus al gepasseerd is of terwijl er een bus op de rijbaan staat te wachten en geen aanstalten maakt om te gaan rijden. Gevolg: ze trekken zich er steeds minder van de signalen aan.

De installaties werken inderdaad nog niet naar behoren, geeft de organisatie achter de aanleg van De Uithoflijn vorige week op haar site toe. De samenwerking tussen de installaties bij de verschillende oversteekplekken is niet optimaal. Bovendien werkt het seinen vanuit de bus of vanuit het wegdek aan de installaties niet zoals dat zou moeten.

De organisatie belooft beterschap. Er wordt hard gewerkt aan het aanpassen van de software en de afstelling van de installaties. Al vanaf deze maand moet er verbetering merkbaar zijn. “De verkeersveiligheid op de Padualaan en de Heidelberglaan heeft de volle aandacht.”

Tags: tram | bus