Verkorting nakijktermijn pas in 2013

De omstreden verkorting van de nakijktermijn bij Biomedische Wetenschappen en Geneeskunde gaat pas in vanaf het studiejaar 2013-2014. De opleidingen krijgen een jaar extra de tijd om de universiteitsbrede nakijktermijn van 10 werkdagen in te voeren.

Studenten Biomedische Wetenschappen (BMW) en Geneeskunde krijgen vanaf het studiejaar 2013-2014 binnen 10 werkdagen de uitslag van een toets. Docenten moeten een stuk rapper nakijken dan ze nu (20 werkdagen) gewend zijn.

Binnen de faculteit Geneeskunde zijn forse bezwaren tegen het verkorten van de nakijktermijn naar 10 werkdagen. Gevreesd wordt dat de kortere nakijktermijn leidt tot tentamens met minder open vragen, die tijdrovender zijn om na te kijken.

Volgens de centrale onderwijsrichtlijn hebben álle UU-opleidingen in theorie een nakijktermijn van 10 werkdagen, zodat studenten snelle feedback krijgen. Toen het College van Bestuur dit voorjaar ontdekte dat BMW en Geneeskunde een afwijkende nakijktermijn hanteerden, besloot het de teugels aan te trekken.

Wel is er één concessie gedaan aan de faculteit Geneeskunde, zei vicedecaan Jan Willem Lammers onlangs in de faculteitsraadvergadering. Niet al dit jaar, maar pas vanaf het studiejaar 2013-2014 gaat de verkorte nakijktermijn van kracht.

Om alvast de wennen aan de nieuwe situatie gaat de nakijktermijn bij Geneeskunde komend jaar al omlaag naar 15 werkdagen. BMW houdt nog even vast aan 20 dagen. Getracht wordt om open vragen zoveel mogelijk in stand te houden. Ook wil de faculteit tijdwinst boeken bij het nakijkwerk door middel van elektronisch examineren, zo lichtte het faculteitsbestuur toe in de raadsvergadering.