Vervang wegwerpflesjes water door UU-doppers

Vervang alle plastic flesjes bronwater in de automaten door UU-doppers. Met dit idee won Rik van Huik de Greenovation Challenge van de Green Office en de Universiteitsraad. Of zijn idee ook daadwerkelijk kan worden uitgevoerd, is nog een vraag.

Woensdag werd tijdens een bijeenkomst in de Green Office de winnaar bekend gemaakt van de Greenovation Challenge. Een wedstrijd van de Green Office en de Universiteitsraad waarin op zoek werd gegaan naar praktische en uitvoerbare ideeën om de UU te verduurzamen.

Berit Quist, initiatiefnemer, lid van de jury en Universiteitsraadslid, opende de ceremonie woensdag. Zij benadrukte gelet te hebben op ideeën die duurzaam, haalbaar en vernieuwend zijn en gaf vervolgens de vloer aan de vier genomineerde teams.

Gratis lunch
Om de beurt pitchten de teams hun idee. Jorin Evers, Julia Ertl, Marloes de Koning, Johannes Mende, Valentina Warren en Wytse Valkema bedachten The Free Lunch Box. Zij willen het overgebleven voedsel na vergaderingen of conferenties opslaan in een publieke voedselbox. Een foto op Facebook maakt studenten en medewerkers van de UU er vervolgens op attent dat ze een gratis lunch kunnen scoren. De groep van zes studenten hoopt op deze manier, met one sandwich at a time, de UU duurzamer te maken.

Veganistisch eten goedkoper
Een ander initiatief komt van Anouk Ebbers en Luka van Groeningen. Zij willen duurzaam en vegetarisch of veganistisch eten in de kantine zo aanbieden dat meer mensen dit eten kopen. Door simpele marketing trucjes hopen ze vegetarisch of veganistisch eten tot de nieuwe standaard te maken. Zo moet dit eten goedkoper worden dan de vleesvariant en moet het op een meer aantrekkelijke manier gepresenteerd worden. Het moet makkelijker te pakken zijn dan het andere eten door de duurzame variant voorin de vitrine te leggen bijvoorbeeld.

App met 101 duurzame afvinkideeën
Het idee van Charles Menard werd bij afwezigheid van de student kort door de jury gepresenteerd. Zijn idee is een app ontwikkelen met 101 kleine duurzame verbeteringen die studenten zelf makkelijk kunnen toepassen op hun dagelijks leven. Studenten kunnen zo inspiratie opdoen voor een meer duurzame levensstijl. In de app kan je je eigen verbeteringen afvinken en zo zien hoe goed je bezig bent.

Plastic flesjes vervangen
Rik van Huik zegt dat de Universiteit Utrecht het drinken van kraanwater stimuleert, maar toch nog steeds plastic flesjes bronwater verkoopt in automaten. Dit zit Rik dwars en hij bedacht daarom een duurzaam alternatief. De plastic Chaudfontaine flesjes in de automaten zouden vervangen moeten worden door de UU-dopper. Deze kunnen keer op keer met kraanwater gevuld worden, gaan veel langer mee, zijn makkelijk af te wassen en zijn daarom veel duurzamer.

Daarnaast hoop hij ook dat de plastic bekertjes in de koffieautomaten en de blikjes frisdrank vervangen kunnen worden door herbruikbare bekers. Dit zou een goede manier zijn om het plastic afval van de UU te verminderen en studenten te stimuleren voor een duurzamer alternatief te kiezen.

Dit idee plus zijn presentatie, leverde hem de hoofdprijs op. De vijfkoppige jury oordeelde dat zowel het idee als de uitvoering goed uitgedacht waren en dat ook zijn presentatie aansprak. Als trotse winnaar nam hij de Waka Waka base in ontvangst.

De kennis en expertise voor het bedenken van dit idee had Rik al in huis als tweedejaars masterstudent Sustainable Business and Innovation, zegt hij na de uitreiking. Hij geeft aan zelf nooit iets uit een automaat te kopen en al jaren geleden een drinkfles gekocht te hebben. Waar dat destijds meer moeite koste, hoopt hij dat dit initiatief de koop van een dopper of een herbruikbare mok door studenten vergemakkelijkt.

Tijdens de uitreiking werd Rik erop attent gemaakt dat het aanbieden van doppers in de machines wellicht niet zal lukken, omdat de automaten niet van de universiteit zijn. Toch hoopt Rik dat via deze campagne en met hulp van de Green Office zijn plannen gerealiseerd kunnen worden. Hij hoopt op zijn minst dat de verkoop van duurzame flesjes stijgt en de verkoop van wegwerpflesjes water daalt. Hij denkt en helpt zelf in ieder geval graag mee om dit idee tot uitvoering te brengen.

Niet alleen Rik, maar ook de andere drie genomineerde teams worden geholpen door de Green Office bij de verdere ontwikkeling en uitvoering van hun idee om de universiteit duurzamer te maken. Niet alle ideeën zijn direct uitvoerbaar, maar met de problematiek kan zeker iets gedaan worden, aldus de Green Office.