Vier hogescholen presenteren studiebijsluiter

'Lees voor je kiest de bijsluiter.’ Dat moeten eindexamenkandidaten over niet al te lange tijd horen. Vanaf vandaag kan het al bij Windesheim, Saxion, de HAN en de Hanzehogeschool.

Wie bijvoorbeeld naar de Pabo van één van deze hogescholen wil, kan straks in één oogopslag zien hoeveel college daar wordt gegeven in het eerste jaar, hoeveel medestudenten er zijn en welk rapportcijfer de opleiding krijgt in de Nationale Studenten Enquête. De bijsluiters – officieel heten ze ‘studie in cijfers’ – moeten ervoor zorgen dat scholieren met behulp van betrouwbare informatie een eerlijkere studiekeuze kunnen maken.

Studenten- en jongerenorganisaties pleitten daar al langer voor. Ze beklaagden zich over de glossy folders van de opleidingen met louter positieve informatie voor middelbare scholieren. Veel studenten kwamen er pas tijdens hun opleiding achter dat het moeilijk zou worden om een baan te vinden of dat veel medestudenten de eindstreep niet haalden. Ze wilden dat zulke informatie van tevoren duidelijk was, “zoals dat bij medicijnen ook gebeurt”. Dat is helemaal belangrijk nu de langstudeerboete is ingevoerd en studenten niet oneindig van studie kunnen wisselen.

Demissionair staatssecretaris Zijlstra was het met de studenten eens en kondigde eind vorig jaar aan dat hij in de toekomst opleidingen wil verplichten op een bijsluiter te leveren bij hun studiekeuze-informatie. De Hanzehogeschool Groningen en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen wilden daar niet op wachten en begonnen er vast mee. Daarop haakten ook de Hogeschool Windesheim en Saxion Hogescholen aan. Bij sommige opleidingen zijn nu nog niet alle cijfers voorhanden of er ontbreekt nog informatie. “Dat is iets voor de evaluatie”, zegt een woordvoerder van Windesheim.

De bijsluiters zijn gebaseerd op informatie uit onder meer de Nationale Studenten Enquête en worden aangeleverd door Studiekeuze123.nl. Uiteindelijk moeten alle staatjes straks ook te bekijken zijn op de site Studiekeuzeinformatie.nl.