Vier Utrechtse wetenschappers krijgen beurs voor onderzoek in het buitenland

Zeventien onlangs gepromoveerde onderzoekers mogen met een Rubiconbeurs naar het buitenland om daar maximaal twee jaar lang onderzoek te doen. Vier daarvan hebben een link met de UU of het UMC Utrecht.

Het Rubicon-programma van NWO biedt jonge, veelbelovende wetenschappers de mogelijkheid om internationale onderzoekservaring op te doen. Zes laureaten gaan naar het Verenigd Koninkrijk (van wie drie naar Cambridge en één naar Oxford), vier naar de Verenigde Staten (twee naar Harvard), drie naar Zwitserland en de overige vier naar Japan, Oostenrijk, Denemarken en Israël.

Ze doen onderzoek naar onder meer klimaatverandering, (on)gelijkheid in het jeugdstrafrecht, onzichtbare zwaartekrachtgolven in de Melkweg en kunstmatige intelligentie die betere echografie mogelijk kan maken.

Van de 77 aanvragen werd 22 procent gehonoreerd door wetenschapsfinancier NWO. Van de 32 onderzoeksvragen die waren ingediend door vrouwen honoreerde NWO 21,9 procent en van de 45 aanvragen van mannen 22,1 procent.

De hoogte van de financiering is afhankelijk van de gekozen bestemming en de duur van het verblijf. Per jaar kan NWO zo'n 60 jonge onderzoekers financieren binnen Rubicon voor een totaalbedrag van zeven miljoen euro, verdeeld over drie rondes.

De Rubiconbeurzen zijn zeer geliefd onder de winnaars: ze leveren de Nederlandse wetenschap voor relatief weinig geld een schat aan internationale ervaring op.

De Utrechtse beurswinnaars, zie meer uitleg hier:

Klimaatscenario’s en de ethiek van known unknowns
Jeroen Hopster gaat naar Oostenrijk, University of Graz, Institute for Philosophy.

Veranderingen in de koolstofcyclus in het Arctische gebied
Julie Lattaud van het NIOZ en Universiteit Utrecht gaat naar Zwitserland - ETH Zurich, department of Earth Sciences.

Gestrest? Vergeet het maar!
Kevin van Schie gaat naar het Verenigd Koninkrijk, University of Cambridge, MRC Cognition and Brain Sciences Unit.

De ontstekingsreactie onder de loep
Lotte Spel van het UMC Utrecht gaat naar Zwitserland, University of Lausanne, Biochemistry.