Vijftien hbo-bestuurders boven salarisnorm

Vorig jaar verdienden 15 hbo-bestuurders meer dan het ministerie van Onderwijs wenselijk vindt. Onder hen ook de huidige minister en toenmalige HvA-bestuurder Jet Bussemaker.

Dit blijkt uit een lijst van salarissen van hbo-bestuurders, die de HBO-raad op zijn website heeft gezet. De raad stelt dat er maar 12 hbo-bestuurders boven de hbo-salarisnorm van 195.459 euro uitkomen. Maar dat is zonder de bestuurders die minder dan een jaar in dienst waren.

Minister Jet Bussemaker verdiende als rector van de Hogeschool van Amsterdam ook meer dan de norm. Tot 5 november 2012 kreeg ze 180.879 euro, inclusief pensioenpremie en belastbare onkostenvergoeding. Omgerekend is dat een jaarsalaris van zo’n 213 duizend euro.

Daarmee deed ze niets verkeerd, want de norm is pas in februari 2012 vastgesteld,  toen ze al bijna een jaar in dienst was. De norm geldt alleen voor nieuwe bestuurders in het hbo of bestuurders die tussentijds een nieuw contract krijgen.

Het ministerie van OCW liep vooruit op de Wet normering topinkomens, die het salaris van bestuurders in de publieke en semipublieke sector beperkt. Deze wet is op 1 januari van dit jaar ingegaan.

Bij de Haagse Hogeschool kreeg een interim-bestuurder honderdduizend euro voor vier maanden werk. Daar komt nog btw bij, omdat hij niet in dienst was. Omgerekend kreeg hij dus een jaarsalaris van 300 duizend euro. Erg tevreden was de hogeschool niet. “Overleg loopt over de omvang van zijn inzet en daarmee de vergoeding”, aldus de toelichting. Overigens geldt de wnt-norm officieel niet voor bestuurders die in anderhalf jaar tijd hooguit zes maanden bij een instelling werken.

Geri Bonhof, voorzitter van de Hogeschool Utrecht, verdiende dit jaar het meest: 227 duizend euro, inclusief pensioenpremie. Ook de twee andere leden van haar bestuur kregen meer dan twee ton.

Hogescholen (en andere instellingen die onder de wet normering topinkomens vallen) krijgen vier jaar de tijd om de salarissen van zittende bestuurders onder de norm te brengen.