Internationale studenten overal ter wereld kunnen met een VR-bril een sfeerimpressie krijgen van de UU. Foto: UU

Virtueel voorlichten rukt op

Body: 

Ze zijn goedkoop en trekken wel duizend bezoekers: online open dagen. Veel universiteiten laten internationale studenten in spe op die manier virtueel kennismaken met de instelling. De UU kent niet zo'n open dag, maar benadert internationale studenten ook via nieuwe communicatiemiddelen.

Read in English

Een opleiding kan nog zo leuk klinken op papier, het uiteindelijke besluit voor een bepaalde studie of instelling valt vaak pas na een bezoek aan een open dag. Maar wat doe je als je op het moment suprême nog op honderden kilometers van je beoogde universiteit woont?

Fenomeen
Speciaal voor studenten uit het buitenland organiseerde de Radboud Universiteit Nijmegen gisteren voor het eerst een virtuele open dag. Duizend studenten uit meer dan honderd landen hadden zich aangemeld voor een online bezoek aan de campus, meldt nieuwssite Vox. Ze konden tussen negen uur ’s ochtends en vijf uur ’s middags live-presentaties bijwonen, virtueel de campus verkennen en chatten met studenten en medewerkers.

De Radboud is niet de eerste universiteit met een online open dag. In het buitenland is het fenomeen al langer bekend en in Nederland had Wageningen de primeur. Deze universiteit trekt van oudsher veel internationals en was steevast te vinden op beurzen in het buitenland om geïnteresseerden kennis te laten maken met de instelling, vertelt woordvoerder Simon Vink. “Je moet daar zijn, waar je doelgroep is.” En die is tegenwoordig online.

Sinds 2015 experimenteert de WUR daarom met online open dagen. Inmiddels zijn het er twee per jaar. “Onze ervaringen zijn ronduit positief”, zegt Vink. “Ze zijn niet alleen veel goedkoper dan een stand op een beurs, maar ook nog eens efficiënter. Geïnteresseerden komen in direct contact met huidige studenten en dat kon eerst niet.”

Vloggers
De online open dagen zijn populair. Van de huidige masterstudenten aan de WUR heeft één op de vijf er vooraf een bezocht. Het gemiddelde bezoekersaantal lag vorig jaar op zo’n 1700. Dat aantal lag ooit hoger – met een record van 2880 in maart 2017 – maar is afgenomen sinds de WUR in november 2017 haar online campus 24/7 heeft opengesteld. Bezoekers kunnen met vlogger Nany een kijkje nemen bij een praktijkcollege of zien hoe Alan uit Italië een studieadviseur interviewt.

“Steeds meer instellingen organiseren net als Wageningen online open dagen”, vertelt Eduard Pupupin van internationaliseringsorganisatie Nuffic. De technische universiteiten zijn het verst en de hogescholen lopen nog wat achter. “De grote vraag is overal: hoe kunnen we aankomende studenten in het buitenland een goed beeld geven van waar ze straks terechtkomen?”

Voorbereiding
Een open dag is niet de enige optie. Universiteiten experimenteren er lustig op los. Zo is een virtuele campus - een digitale plattegrond, al dan niet aangevuld met informatietekstjes, 360-gradenvideo’s en filmpjes – inmiddels vrij gebruikelijk en kun je in Twente de campus verkennen met een geanimeerde drone.

Met een open dag blijkt veel werk gemoeid te zijn. “Live uitzenden neemt veel tijd in beslag en moet interactief zijn om onze doelgroep te boeien”, schrijft de organisator van de Wageningse open dagen in een mail. “ Wij beginnen er tien tot veertien weken van tevoren mee.” De intensieve voorbereiding lijkt vooralsnog het enige nadeel te zijn van de online open dagen. In het buitenland storten commerciële partijen zich dan ook al gretig op de online sfeerimpressiemarkt, weet Pupupin van Nuffic. Maar zover is het in Nederland nog niet.

Wat doet de UU?

In Utrecht is er geen online open dag voor internationale studenten. Wel zijn er een aantal initiatieven om studenten virtueel kennis te laten maken met de UU. Zo begin volgende week de Webinar Week waarbij studenten kennis kunnen maken met een masteropleiding die hun interesse heeft. Individueel kan er gechat worden met online buddy’s.

Daarnaast probeert de UU via social media voorlichting te geven aan internationale studenten. Zo kunnen studenten vragen stellen aan Utrechtse studenten die meehelpen bij het runnen van de UU-accounts. Zie bijvoorbeeld deze Instagram Q & A.

Daarnaast is er een VR-video gemaakt met een sfeerimpressie van de stad Utrecht. Op beurzen in het buitenland kunnen geïnteresseerde studenten met behulp van een bril een kijkje nemen in Utrecht. De video komt binnenkort online en kan dan over de hele wereld worden bekeken.

Overigens zijn er bij de UU geen plannen om virtuele open dagen te organiseren voor studiekiezers. Uit ervaringen, feedback én onderzoek blijkt dat UU-studiekiezers nog steeds veel waarde hechten aan ‘offline’ events, zoals de bestaande open dagen voor bachelor- en voor masterstudenten. Het ‘in real life’ proeven van de sfeer van een opleiding, stad en universiteit is volgens de universiteit een belangrijk aspect in de studiekeuze.

 

 

Facebook Twitter Whatsapp Mail