Vlaams collegegeld omhoog

Na maandenlange speculaties is de kogel door de kerk: in Vlaanderen stijgt het collegegeld van 619 naar 890 euro. Gisteren heeft de Vlaamse regering haar voorstel naar buiten gebracht.

Het parlement moet de verhoging nog goedkeuren, maar daar heeft de regering een meerderheid. Niemand verwacht dat het parlement de voet dwars zal zetten.

Het Vlaamse collegegeld blijft nog steeds een stuk lager dan het Nederlandse, dat volgend jaar bijna tweeduizend euro bedraagt. Wel gaan Vlamingen nu meer betalen dan de studenten in Wallonië, waar het ‘inschrijvingsgeld’ 835 euro is.

De regering maakt een uitzondering voor studenten met een laag inkomen. Als ze in aanmerking komen voor een studiebeurs, hoeven ze slechts 105 euro collegegeld te betalen en voor een groep ‘bijna-beursstudenten’ wordt het tarief 470 euro.

Volgens onderwijsminister Hilde Crevits betalen Vlamingen verhoudingsgewijs weinig voor het hoger onderwijs. Daarom vindt zij het “aanvaardbaar” om het collegegeld enigszins te verhogen.

Daar denkt de Vlaamse Vereniging van Studenten anders over. Die heeft protest aangekondigd. “We voeren al enkele jaren actie tegen de besparingen in het hoger onderwijs”, aldus voorzitter Bram Roelant. “Binnen het huidig Vlaams regeerakkoord hebben de besparingen voor het hoger onderwijs ongekende proporties aangenomen. De aangekondigde verhoging van het inschrijvingsgeld is dus slechts een deel van het verhaal.”

Ook de Vlaamse hogescholenraad VLHORA maakt zich zorgen over de bezuinigingen. De overheidsbijdrage per student is sinds 2008 met meer dan een vijfde gedaald, stellen de hogescholen.

De universiteiten hebben niet gezamenlijk gereageerd, maar de rector van de Universiteit Antwerpen betreurt de stijging. “Onderwijs is geen luxe, maar een verplichting voor de maatschappij. Vlaanderen heeft geen grondstoffen, we moeten het doen met onze hersenen. Dat besparingen onvermijdelijk zijn, beseffen ook de universiteiten. Maar op deze manier wordt alles afgewenteld op de rug van de studenten.”