Vlaamse fraudeverdachte werkte ook in Nederland

De Vlaamse wetenschapper die wordt beschuldigd van ernstige fraude met onderzoeksdata, blijkt ook in Nederland gewerkt te hebben. De 35-jarige hoogleraar was als gastmedewerker verbonden aan de Universiteit Leiden.

Gisteren wilde de rector van de Vrije Universiteit Brussel bevestigen noch ontkennen dat er door een van zijn hoogleraren is gefraudeerd, maar vandaag gaf de universiteit toe dat het om “zeer zware feiten gaat”. De farmacoloog zou met gegevens hebben gerommeld om zijn experimentele onderzoek naar een medicijn tegen epilepsie spectaculairder te maken. Hij ging niet alleen met zijn eigen data aan de haal, maar sjoemelde ook met gegevens van studenten.

Volgende de Vlaamse krant De Morgen deed hij dat uit angst zijn financiering te verliezen als hij niet snel met positieve resultaten op de proppen kwam. "Hij stond onder zeer zware druk", zegt vicerector onderwijs Yvette Michotte in de krant. "Hij dacht dat hij op de rand van een doorbraak stond."

Uit het cv van de man zou blijken dat hij de afgelopen jaren werkzaam was bij het ‘Leiden Academic Centre for Drug Research’, meldt de Volkskrant. Een woordvoerder van de Universiteit Leiden bevestigt dat hij als gastmedewerker van 2005 tot eind 2012 verbonden was aan het instituut.

De man ontwierp wiskundige modellen om de werking van medicijnen te toetsen en heeft namens het Leidse centrum meegewerkt aan één artikel, aldus de woordvoerder. “De analyse daarin was gebaseerd op data uit zijn proefschrift. Dat is onderzocht en deze data blijken wel betrouwbaar.”

De ontslagen wetenschapper heeft volgens De Morgen een advocaat in de arm genomen. Hij dreigt zowel de universiteit als het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek – dat het overgrote deel van zijn onderzoek financierde – voor de rechter te slepen wegens broodroof. De universiteit en het fonds zouden op hun beurt overwegen aangifte te doen.