Vlaanderen baalt van toeloop Nederlandse studenten

Steeds meer Nederlandes gaan in Vlaanderen studeren. België maakt zich zorgen over de toename en wil niet opdraaien voor verhoging van de studiekosten in Nederland.

Uit een rondgang langs universiteiten door dagblad De Standaard blijkt dat het aantal Nederlandse inschrijvingen in het Vlaamse hoger onderwijs voor het tiende jaar op rij is toegenomen. Niet alleen van oudsher populaire studies als diergeneeskunde verwelkomen steeds meer Nederlanders, ook andere faculteiten zijn in trek.

Omdat Belgische universiteiten geen lotingssysteem kennen, zijn medische opleidingen al jaren populair onder Nederlanders. Financiële overwegingen gaan een steeds grotere rol spelen: in Vlaanderen betalen studenten slechts 578 euro collegegeld, een derde van het Nederlandse bedrag, en geen langstudeerboete. Ook een tweede studie kost niets extra’s, terwijl daarvoor in Nederland duizenden euro’s moeten worden neergeteld.

Het Vlaamse ministerie van Onderwijs maakt zich zorgen. Een student kost de overheid tienduizend euro per jaar, terwijl veel Nederlanders rechtstreeks naar huis terugkeren zodra ze een diploma hebben. Noël Vercruysse, hoofd van de afdeling hoger onderwijs, wil daarom op Europees niveau afspraken maken: “Sommige EU-landen maken onderwijs in eigen land onbetaalbaar en dat zorgt ervoor dat andere landen daarvan de lasten dragen.”

In studiejaar 2010-2011 studeerden volgens internationaliseringorganisatie Nuffic 4372 Nederlandse studenten in Vlaanderen. Dat zijn studenten die studiefinanciering uit Nederland ontvangen. Cijfers over Nederlanders die op eigen kosten studeren heeft de Nuffic niet.

Het aantal Belgische studenten dat een volledige opleiding in Nederland volgt is veel lager en stijgt slechts licht. In studiejaar 2006-2007 waren het er 2149 en vorig collegejaar waren het er 2418.