Vlaanderen vreest invasie Nederlandse studenten

De Vlaamse minister van Onderwijs maakt zich zorgen over afschaffing van de basisbeurs in Nederland. Ze wil met minister Bussemaker overleggen over mogelijke gevolgen voor het Vlaamse hoger onderwijs.

Nu duidelijk is dat de basisbeurs definitief verdwijnt, vrezen Vlaamse universiteiten dat Nederlanders komend collegejaar massaal de grens oversteken voor hun opleiding. Dat meldt de Vlaamse krant De Standaard vandaag. In België is het collegegeld de helft lager dan in Nederland, en dat is nooit weg nu nieuwe studenten duizenden euro’s minder krijgen van de overheid.

De Vlaamse minister van Onderwijs Hilde Crevits stelt voor om maandag te praten met minister Bussemaker, bevestigt een woordvoerder van het Nederlandse ministerie van Onderwijs. Die dag zijn beide bewindspersonen in Brussel voor een andere bijeenkomst, dus dat zou een logisch moment zijn. Het Nederlandse ministerie heeft nog niet gereageerd op het officiële verzoek.

Het Vlaamse onderwijs trekt jaarlijks zo’n​ zesduizend studenten uit Nederland. Dat zijn er al jaren meer dan het aantal Vlamingen dat in Nederland een opleiding volgt.