Vogelonderzoeker gaat met de pet rond

RUG-onderzoeker Maarten Loonen wil met hulp van donateurs de trekpatronen van de Noordse stern in beeld brengen.

Wetenschappers kunnen hun onderzoek natuurlijk financieren met NWO-beurzen of Europees geld. Maar Maarten Loonen van de Rijksuniversiteit Groningen pakt het anders aan. Hij gaat zijn onderzoek naar de Noordse Stern crowdfunden.

Loonen heeft 40.000 euro nodig voor een vierjarig project. De docent Arctische ecologie hoopt via de website rugsteuntstern.nl genoeg Nederlanders zo ver te krijgen 10 tot 1000 euro te doneren. Met de opbrengst kan hij 40 Noordse sternen uitrusten met een zogeheten ‘geolocator’ en onderzoek doen.

Loonen is mensen die een tientje geven “super dankbaar”, maar wie met 50 euro over de brug komt krijgt een foto van een stern plus een mooie ansichtkaart uit Spitsbergen. Vanaf 250 euro mag de gulle gever zijn eigen vogel een naam geven. “Het is dan echt jouw vogel”, zegt Loonen. “Als hij onverhoopt doodgaat, krijg je dat als donateur te horen.” De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) is de eerste instelling die op deze schaal met crowdfunding aan de slag gaat.

Loonen bestudeert al 25 jaar ganzen in Spitsbergen en wil nu de trekpatronen van de Noordse stern in beeld brengen. Het onderzoek is niet alleen interessant voor vogelfanaten, maar zegt volgens de wetenschapper ook veel over klimaatverandering en milieuproblematiek. “Door de opwarming van de aarde verandert het trekpatroon van vogels. Ook de enorme plastic soep die in de oceaan drijft, kan van invloed zijn.”

Als de RUG niet de benodigde 40.000 euro ophaalt, geven Loonen en zijn team gewoon iets minder vogels een ‘geolocator’. En als hij meer geld ophaalt? “Dan kunnen we de vogels bijvoorbeeld langer volgen. Maar dat is misschien wel erg optimistisch.”