Volgende week slotakkoord leenstelseldebat

De Eerste Kamer debatteert volgende week dinsdag over het wetsvoorstel dat de basisbeurs afschaft. De agenda is zojuist vastgesteld.

De voorzitter van de Senaat neemt het advies over dat de onderwijscommissie vanmorgen gaf. De Eerste Kamer stemt op 20 januari over het ‘wetsvoorstel studievoorschot’ van minister Bussemaker van Onderwijs. Het CDA heeft een hoofdelijke stemming aangevraagd.

Als het wetsvoorstel wordt aangenomen verdwijnt de basisbeurs per 1 september voor nieuwe bachelor- en masterstudenten én voor wo-bachelors die al drie jaar een beurs hebben gekregen. Ook veranderen de terugbetaalregels voor een studielening ingrijpend en komt er meer medezeggenschap voor docenten en studenten.

Minister Bussemaker verwacht weinig weerstand in de Eerste Kamer: om zich te verzekeren van steun heeft ze maanden geleden al een akkoord gesloten met D66 en GroenLinks.

De tegenstanders van het leenstelsel houden echter hoop. Volgens studenten- en scholierenorganisaties is het helemaal niet zeker dat alle senatoren van de leenstelselcoalitie (PvdA, VVD, GroenLinks en D66) daadwerkelijk vóór stemmen. Om het wetsvoorstel te laten sneuvelen, moeten drie Kamerleden de fractiediscipline doorbreken.