Voor 1 december langstudeerboete terug

Studenten die de langstudeerboete hebben betaald, krijgen die voor 1 december terug. Dat heeft staatssecretaris Zijlstra vandaag gezegd.

Met het invoeren en terugdraaien van de maatregel zijn “zeker een aantal miljoenen verloren gegaan”, aldus de bewindsman tegen het ANP.  “En heel veel tijd.”

Hij deed zijn uitspraken nadat het deelakkoord van VVD en PvdA was aangenomen in de Tweede Kamer. Dat bevestigt zijn woordvoerder. In het deelakkoord stond onder meer dat de langstudeerboete zo snel mogelijk wordt afgeschaft en dat studenten hun geld terugkrijgen.

Waarschijnlijk stuurt Zijlstra vandaag nog een brief naar de onderwijsinstellingen over de verdere gang van zaken.

De universiteiten hebben al laten weten dat ze per direct stoppen met het innen van de langstudeerboete. Ze zullen bovendien “coulant” zijn voor studenten die zich niet opnieuw hadden ingeschreven vanwege de langstudeerboete en dat nu alsnog willen doen.

“We zijn blij dat er nu duidelijkheid is voor studenten. De universiteiten zullen nu alles in het werk stellen om het verzoek van het ministerie zo snel mogelijk door te voeren,” zegt  Louise Gunning, voorzitter van het college van bestuur van de Universiteit van Amsterdam en plaatsvervangend voorzitter van de VSNU.