Voor studenten met een wit bandje is er een alcoholvrije cocktail

Geen bier voor de honderden UIT-lopers die nog geen achttien zijn. Zij moeten feest vieren met cola of met een speciaal voor deze groep bestemde alcoholvrije cocktail. De jonge UIT-lopers dragen hun lot gelaten. “Ik baal wel want ik word vrijdag achttien.”

Vanaf het UIT-terrein lopen zes meiden die net hun bandje hebben opgehaald. Drie kregen een groene, de andere drie een witte. Met een groene band mag je alcohol drinken, de drie studenten met een witte band zijn nog geen achttien en moeten het dus zonder alcohol doen.

“Ik vind het niet zo erg”, zegt Inge met een wit bandje. “Ik drink toch al niet, dus voor mij maakt het niet uit. Als het leuk is maakt het niet uit of je drinkt of niet.”

Haar vriendin is het daar niet mee eens. “Ik vind het echt vervelend dat ik niet mag drinken”, zegt Eline. “Ik ga ook sowieso wel drinken. Je ziet het bandje niet als je het onder een mouw hebt, dus dat komt wel goed. Ik vind het wel stom dat ik zo’n bandje krijg, en iemand die net iets ouder is een ander bandje.”

“Nou, ik vind de witte bandjes wel mooier hoor!” zegt één van de groene bandjesdragers. “Haha”, grapt een ander. “Het moet niet moeilijk zijn om die groene te ruilen voor een witte!” Hanna, de derde met een wit bandje, gaat ook gewoon drinken. “Ik laat het wel door iemand anders halen. Zo streng zullen ze vast niet controleren!”

De organisatie van de UIT denkt daar wel anders over. “Wij doen er van alles aan om te zorgen dat UIT-lopers met een witte band geen alcohol krijgen”, vertelt Vivien Bonke van de UIT. “We hebben stevige bandjes, we spreken de UIT-lopers en mentoren aan. De barmedewerkers zijn goed geïnstrueerd. Als wij zien dat één van de mentoren een drankje geeft aan een UIT-loper met een wit bandje, wordt het bandje van de mentor én van de UIT-loper doorgeknipt. Je kan dan nergens meer naar binnen en kan dus net zo goed naar huis gaan. We hebben zelfs mentoren op reserve staan, zodat die kunnen inspringen als een mentor wordt gesnapt.”

Toch draait het beleid niet alleen om straffen. Er zijn voor de studenten die geen alcohol drinken aantrekkelijke alternatieven. “Zo hebben we speciale ‘Happy Drinks’, dat zijn cocktails zonder alcohol”, vertelt Vivien. “Zo hoef niet je niet de hele tijd aan de cola en sinas.”

Tijdens de eerste avond vinden de cocktails gretig aftrek. “Ik vind ze best lekker”, vertelt een enthousiaste eerstejaars met een witte band. “Maar ik baal wel. Ik word vrijdag achttien jaar.”

Lisa van 17 denkt dat het haar wel gaat lukken om alcohol te drinken.  Al moet ze dan wel de hele avond aankijken tegen een bandje met de naam van de sponsor Grolsch, dat haar voortdurend zaol herinneren aan bier. Lisa heeft zich voorgenomen het de eerste avond een beetje aan te kijken en nog niet te gaan drinken. “Als ik zie dat je gemakkelijk aan alcohol kan komen, ga ik de tweede avond wel drinken. Als dat niet het geval is, koop ik misschien zelf wel een fles bij de supermarkt. Normaal gesproken word ik niet dronken. Ik drink wel hoor, maar dronken zijn vind ik niet zo leuk. Ook niet als mijn vrienden dronken zijn, ze doen dan zo achterlijk!”