Voormalig docent en paralympisch medaillewinnaar Chantal Boonacker overleden

Anderhalf jaar geleden nam Chantal Boonacker afscheid als docent van de online master Epidemiologie. “De accu was leeg”, zei ze in een interview met DUB.

Boonacker leed vanaf haar tiende aan een ernstige spierziekte. Op haar achttiende werd ze al volledig arbeidsongeschikt verklaard. Desondanks ging ze Biomedische Wetenschappen studeren in Nijmegen. Daarna promoveerde ze in Utrecht bij het Julius Centrum voor Gezondheidswetenschappen en werd ze docent.

Om haar waardering te uiten voor haar werkgever, droeg ze het UMC Utrecht voor bij de Lucille Werner Foundation. Sinds 2014 heeft het ziekenhuis een tegel met een ster op de Business Walk of Fame op de Amsterdamse Zuid-as. Die sterren zijn bedoeld voor bedrijven die zich inzetten voor een toegankelijke arbeidsmarkt.

Tijdens haar studie en promotie behoorde Boonacker tot de wereldtop in het paralympische zwemmen. Ze trainde in Nieuwegein en nam drie keer deel aan de Paralympische Spelen. In 2004 (Athene) en 2008 (Beijing) won ze een bronzen medaille in haar klasse, nadat ze eerder in 2000 (Sydney) vierde was geworden.

In het DUB-interview betreurde Boonacker dat ze vanwege haar ziekte moest stoppen met doceren. “Aan de andere kant: Als ik in 5 vwo naar de orthopedagoog van de school had geluisterd, was ik nooit achter de geraniums vandaan gekomen. Dus ja, misschien ben ik toch wel trots."

In een in memoriam op het intranet van het UMC Utrecht schrijven haar voormalige collega’s: “Wij herinneren ons Chantal als een betrokken en gedreven docent, maar bovenal als een enorme doorzetter en lief persoon.”

Chantal Boonacker overleed vrijdag 29 januari. Ze werd 43 jaar.