Vragen over afschaffen langstudeerboete

De HBO-raad wil meer duidelijkheid over het afschaffen van de langstudeerboete. Het nieuws heeft volgens de vereniging van hogescholen tot veel vragen geleid bij studenten en instellingen.

In een brief vraagt de HBO-raad demissionair staatssecretaris Zijlstra met klem deze week nog helderheid te verschaffen. “Een prangende vraag aan u is hoe u de afschaffing in goede banen gaat leiden.”

Volgens de vereniging is er met spoed duidelijkheid nodig over wat studenten kunnen verwachten die de boete reeds hebben betaald of bijvoorbeeld een lening hebben afgesloten om de boete te kunnen betalen.

“Ook is er onduidelijkheid over mogelijke kortingen bij de eerstvolgende uitbetaling door DUO aan studenten die een collegekrediet hebben aangevraagd om de boete te betalen.” Bovendien weten hogescholen en universiteiten op dit moment niet hoe te handelen.

Het schrappen op zich is “uiteraard goed nieuws”, aldus de raad in de brief die mede door de studentenorganisaties ISO en LSVb is ondertekend.