Vroege vogels vinden wel een studieplek in UB Binnenstad

Grote drukte vlak voor de UB in de binnenstad de poorten opent op donderdag 3 april 2014

Het is tentamentijd, dus is het vechten om een studieplek in de Universiteitsbibliotheek Binnenstad. Sinds twee weken treedt de UBB strenger op tegen studenten die hun plek langer dan een half uur verlaten. Helpt dat en zijn er manieren om dat regime te ontlopen?

Het rode mandjessysteem is twee weken geleden geïntroduceerd en wordt alleen ingezet tijdens tentamentijd als het topdrukte is in de UBB. Studenten die hun plek langer dan een half uur verlaten, vinden hun spullen terug in een rood winkelmandje en vinden een andere student op hun stoel. Het is een manier om tegemoet te komen aan de onvrede over onterecht bezet gehouden plekken.

En werkt het? "We merken dat mensen de boodschap hebben begrepen, studenten nemen korter pauze", aldus Marjolijn Witkamp, Afdelingshoofd Publieksdiensten van de Universiteitsbibliotheek Binnenstad. "Natuurlijk wordt er af en toe gemopperd. We hebben ook gedacht aan een soort parkeerkaart, maar op deze manier kunnen we de spullen goed bewaren."

Tijdens tentamentijd is het het drukst in de bibliotheek. Toch zit de bieb niet altijd stampvol. "Het meest rustige moment om te komen studeren is op vrijdagmiddag", vertelt Witkamp. "Op zondag is het veel drukker, zelfs 's ochtends al. De bibliotheek in De Uithof trekt minder mensen, waarschijnlijk doordat veel studenten in de binnenstad wonen en niet helemaal naar De Uithof fietsen om te studeren."

Alle boekenkasten weghalen om studieplekken te creeëren, is volgens Witkamp geen optie. "Toen ik aan een groep studenten vroeg of ze liever een grote ruimte met veel studieplekken wilden hebben, was het antwoord nee. Dat had ik al verwacht. Boeken dragen bij aan de sfeer. Bovendien is het een functie van de bibliotheek om te voorzien in literatuur."

Wie zijn nu die studenten die graag in de UBBinnenstad hun studieboeken openslaan en wat vinden zij van het rode mandjes beleid? DUB ging woensdag 2 april in de ochtend een kijkje nemen.

Marloes leert voor haar master Strafrecht in het eenpersoonskamertje op de eerste verdieping

"Dit is het beste plekje van de UBB en er zat nog niemand toen ik hier om 10 voor half 9 aan kwam fietsen. Het is me nog nooit gelukt om hier te zitten. Normaal zit ik in één van de tweepersoonsruimtes met vrienden of achterin het torentje. Ik mijd de grote zalen, omdat ik me daar niet goed kan concentreren. Gemiddeld zit ik hier drie dagen per week. Thuis kan ik niet goed werken, hier hangt echt een werksfeer en sta ik in de werkmodus. Om een goede plek te krijgen moet je vroeg komen. Zo ben ik keer om 10 voor 8 op een zondag naar de UBB gekomen, en toen stond er al een rij! Ik had niet verwacht dat ik op dat tijdstip in de rij zou staan."

Stefanie leert voor twee tentamens voor haar studie Geneeskunde in de kelder
"Om half 9 zat al een groot deel van de bieb vol. Niet veel mensen kennen dit plekje. Liever zit ik in een grote ruimte, omdat er daar meer sociale controle is: als er veel mensen om me heen zitten te leren, kijk ik minder snel op Facebook. Tijdens de tentamens zit ik hier hele dagen van 8 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds. Ik neem wel pauze hoor! Meestal langer dan een half uur. Het mandjessysteem vind ik dan ook een slecht plan. Heb je moeite gedaan om hier om 8 uur te zijn voor een plekje, wordt hij vervolgens ingepikt door iemand die niet op tijd zijn bed uit was! Ik ga wel een vriendin inzetten om mijn plek bezet te houden, en ik laat mijn spullen sowieso liggen."

Elvira leert voor twee tentamens en Jasmijn schrijft voor haar onderzoeksmaster. Ze delen een een tweepersoonshokje.

E: “Ik was hier al om 10 voor 8, en ik was niet de enige! Er stond al een rij van 50 mensen voor de poortjes. Toen die open gingen, wandelde iedereen snel naar een plekje.”
J: “Ik kwam om half 9 binnen. Alles zat al vol, dus ik was brutaal en vroeg of ik hier mocht komen werken.”
E: “Ik zit hier bijna elke dag tijdens de tentamens, van 8 tot 17. Er zouden meer van dit soort ruimtes moeten zijn, hier heb je minder afleiding en kun je je echt goed concentreren!”
J: “Beneden heb je ook wel van dit soort plekken, maar daar zoemen de lampen. Na een tijdje begint dat te irriteren. Ik zit hier 3 tot 4 keer per week, ook in het weekend, het hele jaar door vanwege mijn onderzoeksmaster. Tijdens tentamenperiodes moet je wel eerder zijn om een plekje te vinden, maar over 2 weken is er weer helemaal niemand.”

Maaike zit op de trap. Ze wil een essay schrijven voor haar studie Muziekwetenschap, maar wacht al lerende op een plekje dat vrijkomt.

"Ik was hier om 9.50 uur en zit nu al anderhalf uur te wachten op een plekje. Nu zit ik teksten te lezen, maar ik kom hier eigenlijk om een essay te schrijven op mijn laptop. Helaas zijn de stopcontacten allemaal bezet. Het rode mandje heb ik al voorbij zien komen en ik vind het een goed systeem, want er worden te veel plekken onnodig bezet gehouden. Toch mag er wel meer gecontroleerd worden, ik zag net een jongen een half uur slapen op zijn plek! Als ik van tevoren wist dat het zo druk zou zijn, was ik gelijk naar De Uithof gefietst."