Vroeger waren scripties beter

De kwaliteit van topscripties in de geesteswetenschappen is aan de Vrije Universiteit flink gedaald. Een negen is geen negen meer, blijkt uit onderzoek van universiteitsblad Advalvas.

De redactie liet drie emeritus hoogleraren van buiten de VU ieder negen doctoraal- en masterscripties van de faculteit geesteswetenschappen opnieuw beoordelen. De 27 geanonimiseerde scripties waren in de periode 1988 tot 2014 geschreven. De hoogleraren wisten niet dat alle scripties destijds een negen of hoger hadden gescoord.

De nieuwe beoordelingen vallen een stuk lager uit: gemiddeld gaven de drie hoogleraren de scripties een 7,5. Daarbij scoren de oudste scripties het best, de middengroep (tot 2008) doet het middelmatig en de negen scripties van na 2009 worden met gemiddeld een 6,6 het laagst beoordeeld. De viert slechtste scripties zijn allemaal van na 2011.

Een negen is geen negen meer
Advalvas concludeert, samen met onderwijskundigen van de VU,  dat de scripties bij geesteswetenschappen vroeger beter waren en dat een negen geen negen meer is. Lieven de Cock, portefeuillehouder onderwijs bij de faculteit geesteswetenschappen, noemt het in Advalvas zorgwekkend dat er scripties onder de zeven uitkomen. Topstudenten worden volgens hem minder worden uitgedaagd, al denkt hij niet dat het universitaire onderwijs er over de hele linie op achteruit is gegaan.

VU-hoogleraar onderwijskunde Martijn Meeter onderschrijft dat en voegt eraan toe dat er tegenwoordig minder tijd is voor het schrijven van een scriptie: “Goed schrijven is een kwestie van herschrijven. Daar heb je tijd voor nodig."

Meer tips nodig om een goede scriptie te schrijven? DUB verzamelde er een aantal!