VU sleept krakers De Verrekijker voor de rechter

Het gebruik van de ruimte door collectief De Verrekijker werd eerder gedoogd, maar daar kwam abrupt een einde aan na een onaangekondigde bijeenkomst met de omstreden Palestijnse spreekster Rasmea Odeh eind februari.

Afspraken geschonden
De universiteit stelt dat het collectief moet vertrekken omdat het zich herhaaldelijk niet aan de afspraken heeft gehouden. Volgens de VU is er de afgelopen maand intensief contact geweest met de bezetters, maar dat heeft niet mogen baten.

Nu het collectief dit ultimatum heeft laten passeren, ziet de universiteit zich ‘genoodzaakt’ naar de rechter te stappen. Het blijft de inzet van de VU om er ‘op een nette manier’ uit te komen met het collectief, laat de universiteit op haar website weten.

De Verrekijker werd opgericht ten tijde van de Maagdenhuisbezetting in 2015, toen studenten in Amsterdam wekenlang protesteerden voor meer democratie en minder ‘rendementdenken’ aan de universiteit.

Op de VU lopen de meningen over De Verrekijker nogal uiteen, schrijft Advalvas. Volgens de een maakt de VU met het opeisen van de ruimte een einde aan het democratiseringsproces op de campus. Anderen zien de ‘onwelriekende lawaaimakers’ maar al te graag vertrekken. “Het collectief blijft intussen feestjes in de ruimte organiseren met gebruik van het noodstroomnet van de VU, die de gewone stroom heeft afgesloten,” aldus Advalvas.

Vertrouwen opgezegd
De  universiteit heeft op de dag na de bijeenkomst met Odeh in februari het vertrouwen opgezegd in het collectief en het gedoogd gebruik van de ruimte met onmiddellijke ingang beëindigd. De VU vond het onacceptabel dat ze niet op de hoogte was gesteld van het evenement.

“Ze [het collectief, red.] hebben gespeeld met de veiligheid van onze studenten en medewerkers en waren daar erg nonchalant over. Als we dan geen enkele toezegging krijgen dat ze dit in toekomst niet meer zullen doen, dan is het gewoon klaar,” zei een woordvoerder destijds.

Ook zou het collectief er tijdens het evenement ‘een opmerkelijk deurbeleid’ op na hebben gehouden. Zo kwam journalist Bart Schut van het Nieuw Israëlitisch Weekblad de zaal niet in omdat “zionistische” pers niet welkom was, liet Schut op Twitter weten.

Bomaanslagen
Odeh kwam op 27 februari spreken bij De Verrekijker, nadat ze eerder door verschillende zalen in Amsterdam was geweigerd. De Palestijnse werd in 1969 in Israël tot levenslang veroordeeld voor betrokkenheid bij twee dodelijke bomaanslagen in Jeruzalem, maar kwam in de jaren tachtig vrij door een gevangenenruil.