Waar studeer jij het liefst?

DUB is op zoek naar de favoriete studieplek van de UU-student. Studeer je beter in de UB of maak je meer meters in je eigen kamer?

DUB gaat op zoek naar de beste plek om te leren. Is dat thuis bij je ouders, je kamer, op je werk, een koffiecafé of toch een studiewerkplek op de universiteit. En als je voor de uni kiest, kun je dan wel een lekker plekje vinden?

Het is een gevoelig onderwerp aan de Universiteit Utrecht: de studiewerkplek. In de meest recente studentenenquête (2012) scoorde de UU weer niet heel hoog op dit front. Dat komt, zei de gepikeerde rector, doordat de enquête werd gehouden vóórdat de nieuwe plekken waren opgeleverd. Nu moet de uitslag dus positiever zijn, denkt hij.

Naar aanleiding van de studentenenquête van 2011 waar de studieplek ook een lage score kreeg, dook de universiteit in de cijfers en ging bij de grootste klagers – studenten van de faculteit Sociale Wetenschappen en Geesteswetenschappen -  te rade. Dat leverde een rapport met aardige conclusies en aanbevelingen op waar de universiteit meteen mee aan de slag ging.

Het afgelopen jaar is er daarom een aantal maatregelen genomen die de druk op een werkplek moet verminderen. Zo zijn er ‘mobiele’ studieplekken gekomen in ruimtes waar op dat moment geen college is en is de vindbaarheid van werkplekken zowel online als fysiek verbeterd. Ook is het op sommige plekken al gemakkelijker geworden om verbinding te krijgen met het draadloze netwerk van de universiteit, waardoor werken op de eigen laptop mogelijk is. Al eerder verruimden de bibliotheken hun openingstijden tegen tentamentijd zodat daar tot in de nacht gestudeerd kan worden, werd de UB in de binnenstad opgeleverd met een keur aan studieplekken en is daaraan toegevoegd dat niet iedereen meer mag plaatsnemen achter een UB-computer.

Wensen
Toch blijft er natuurlijk nog genoeg te wensen over. Studenten Sociale Wetenschappen en Geesteswetenschappen zouden het zeer op prijs stellen als software, die voor bepaalde vakken nodig is, op alle universitaire computers beschikbaar zou zijn. Op die manier ben je als student niet meer afhankelijk van je eigen studielandschap.

Voor studenten die nog ouderwets boeken nodig hebben, is het fijn als het tafelblad van een studieplek groot genoeg is om een boek open te kunnen slaan naast het toetsenbord. Op hetzelfde vlak ligt de wens voor koptelefoons: je kunt dan geluid afspelen zonder je medestudenten te storen.

Een koffieautomaat, lunchfaciliteit, computers voor kort gebruik en meer printmogelijkheden worden ook op prijs gesteld, evenals een gezond binnenklimaat, een uitzicht en schotjes tussen plekken in een ruimte met verschillende werkplekken.

Vijf op één
In totaal telt de UU nu 6000 studiewerkplekken die bestaan uit een tafel, een stoel en soms een vaste computer. Er komen er dit jaar nog 200 bij. De UU telt 30.500 studenten. Een klein sommetje leert dat een werkplek door 5 studenten moet worden gedeeld, als iedereen aan de UU tegelijkertijd wil studeren. Getalsmatig zou dat dus genoeg moeten zijn, zou je denken. Maar ja, als iedereen na 18 uur wil studeren aan de studieplek met het ruime tafelblad, dan kom je inderdaad plekken tekort. Waarom dus  niet gewoon studeren op je eigen kamer? Of bij je ouders? Of ergens in een koffiebar in de stad? Doe mee aan DUB’s onderzoek naar de fijnste studieplek en vul onze poll in.

Studiehotel

In het onderzoekje dat de universiteit vorig najaar heeft gedaan, uitten studenten de wens tot het openen van een Studiehotel in de week voor de tentamenweken. Het gaat hen om studiewerkplekken met een ontbijt-, lunch- en dinerservice en een bed. Optioneel: begeleiding van docenten of ouderejaars.

Het tijdelijke studiehotel kan komen in een lege onderwijsruimte. Ook is er een aparte ruimte nodig om te slapen en te eten. Studenten moeten een plaatsje reserveren en voor het hotel betalen. Onderzocht kan worden of studieverenigingen hierin organisatorisch een rol in kunnen spelen.