Wageningen Universiteit sleept rijmende stalker voor de rechter

Sinds 2016 zou de man stelselmatig medewerkers, studenten en bestuurders belagen. In dat jaar probeerde hij zich in te schrijven maar werd hij afgewezen omdat hij niet aan de toelatingseisen voldeed. Hij deed nog zeventien andere pogingen om zich in te schrijven – voor telkens een andere opleiding – maar ook die mislukten.

De universiteit eist een contactverbod en wil dat de man een boete krijgt als hij er zich niet aan houdt, schrijft nieuwsmedium Rescource, dat aanwezig was in de rechtbank Arnhem. Advocaat Joost Becker eiste zelfs dat de man wordt opgesloten als hij het contactverbod meer dan tien keer aan zijn laars lapt. “De tolerantiegrens is ruimschoots overschreden”, aldus Becker volgens Resource.

Het afgelopen jaar alleen ontving de universiteit 2544 mails, waarvan sommige op rijm waren gesteld. De teller staat inmiddels op 3750 mails. “Dat is een gemiddelde van 7 per dag, met uitschieters naar 120,” schrijft Resource. De toon van de berichten werd steeds bedreigender. De universiteit nam veiligheidsmaatregelen en besloot in januari om aangifte te doen.

De verdachte was niet bij de zitting aanwezig. Op 14 maart doet de rechter uitspraak.