We zijn in De Uithof, maar we zeggen op De Uithof

Bijna iedereen zegt: op De Uithof. Maar correct is: ín De Uithof. Althans, als je de stijlgids van de Universiteit Utrecht volgt. DUB duikt in de taalkwestie.

Op De Uithof. Zelfs de hoogste gezagdragers zeggen het. Lees deze twee speeches van burgemeester Jan van Zanen er maar op na.

Maar in de officiële schrijfwijzer van de afdeling Communicatie en Marketing van de Universiteit Utrecht staat dat je in De Uithof moet schrijven. En ook op redactieburelen van DUB heerst de strenge regel: op is fout. Maakt Van Zanen een taalfout?

Ja, strikt gezien maakt Van Zanen een fout. In is in het Standaardnederlands het normale voorzetsel bij namen van plaatsen en wijken, staat op de website van het Genootschap Onze Taal. Maar het taalgenootschap is rekkelijk: op is in sommige regio's zo ingeburgerd dat je het niet echt een taalfout kunt noemen, vindt Onze Taal.

Zoiets lijkt ook aan de hand met De Uithof. We raadplegen Frank Jansen, docent/onderzoeker bij de afdeling communicatiekunde van de Universiteit Utrecht. "Het voorzetselprobleem van De Uithof lijkt volgens mij het meest op dat van Scheveningen. Je kunt als Hagenaar zeggen dat je een kennis hebt die op Scheveningen woont. Maar je kunt geloof ik niet als Scheveninger zeggen dat je een kennis hebt die op Den Haag woont. Net zo wil ik er wel een Hemafles op verwedden dat een resident van De Uithof geen kennissen heeft die op Utrecht wonen. Als dit steek houdt luidt de generalisatie: op kan voor kleine plaatsen die een onderdeel van een groter geheel vormen."

Hoewel in correcter is, lijkt het gebruik van op alleen maar toen te nemen. Dat merkt Ruut van Rossen, campusbeheerder van de Universiteit Utrecht. "Er wordt buitengewoon veel gezondigd. En steeds meer", zegt hij. Het valt hem op dat mensen uit het zuiden van Nederland eerder "op De Uithof" zeggen.

Van Rossen vindt het elke keer jammer als mensen op zeggen. Die vorm is niet alleen minder correct, het doet volgens Van Rossen ook geen recht aan de geschiedenis van het stadsdeel. "De Uithof was decennialang, tot 1975, een eigen bebouwde kom. Dat is nog zichtbaar aan de witte letters op de snelwegborden", legt hij uit. Het is om die reden correct om in te gebruiken, vindt de campusbeheerder. Je zegt immers ook "in de Meern" of "in De Bilt".

Nog een andere reden om in te zeggen is de oorsprong van de naam De Uithof. De naamgever van het universiteitscentrum is namelijk boerderij De Uithof, die in 1960 in handen van de Rijksuniversiteit Utrecht kwam en gebruikt ging worden als proefboerderij voor diergeneeskunde en nu dienst doet als kinderdagverblijf. Van Rossen: "De Uithof was een grote kloosterboerderij, een hoeve. En je bevindt je ín een hoeve, niet óp een hoeve."