Weer iets meer Nederlandse studenten naar Amerika

Bijna tweeduizend Nederlandse studenten gaan naar Amerika, terwijl bijna 2.500 Amerikanen hierheen komen voor hoger onderwijs. Dat zijn er een stuk meer dan vijf jaar geleden.

Dit blijkt uit Amerikaanse cijfers over in- en uitgaande studenten in het jaarlijkse rapport Open Doors. De laatste vijf jaar groeide het aantal Nederlandse studenten in Amerika met bijna achttien procent.

Ze geven de trend weer, maar erg nauwkeurig zijn de cijfers eigenlijk niet. Komen die Amerikanen hier een cursus van een paar weken volgen of doen ze een heel promotieonderzoek? Het staat er niet bij.

Bovendien zijn het cijfers van Amerikaanse universiteiten, zegt Erik van den Berg van het Nederlandse Fulbright Center, de voorpost van het Amerikaanse onderwijs in Nederland. Hij stuurde de cijfers naar de Nederlandse media. “Ik durf er mijn hand eerlijk gezegd niet helemaal voor in het vuur te steken, maar de orde van grootte is wel duidelijk.”

Van Nederlanders in Amerika is evenmin helemaal bekend wat ze er doen: komen ze daar een paar studiepunten halen of een compleet bachelorprogramma volgen? Duidelijk is wel dat ieder jaar iets minder Nederlanders voor een Amerikaanse master- of PhD-opleiding kiezen. Dat aantal is de afgelopen jaren een procent of drie gedaald.

Nederland staat nog net in de top 25 van meest populaire bestemmingen voor Amerikaanse studenten. Bovenaan staat het Verenigd Koninkrijk, waar meer dan 33 duizend Amerikanen onderwijs volgen. Nederland staat net onder Denemarken en Zuid-Korea.

“Er zit een zeker evenwicht in het aantal Nederlanders dat naar Amerika gaat en andersom”, aldus Van den Berg. “Dat is bijvoorbeeld in Zuid-Korea anders. Er gaan ongeveer evenveel Amerikanen naar Zuid-Korea als naar Nederland, maar uit Zuid-Korea gaan tienduizenden studenten naar Amerika.”