Weesfietsen in universitaire stalling verdwijnen begin november

Gelabelde fiets voor het pand van Utrecht Science Park

Staat jouw fiets al enige tijd te verstoffen in een stalling van de Universiteit Utrecht? Dan kan die zo maar als weesfiets zijn aangemerkt. Begin november worden alle weesfietsen verwijderd.

Jaarlijks houdt de Universiteit Utrecht een weesfietsenactie. Fietsen die er in mindere of meerdere mate uitzien als een door de eigenaar verlaten tweewieler doordat die bijvoorbeeld onder het stof zitten, een lekke band hebben of essentiële onderdelen missen, krijgen een weesfietsenlabel. Hangt dit label er na enkele weken nog aan, dan wordt de fiets uit de stalling verwijderd. De UU doet dit om ruimte te maken in de stallingen.

Begin oktober zijn de weesfietsenlabelaars weer langs alle universitaire stallingen in De Uithof gegaan en hebben in de binnenstad alleen een bezoek gebracht aan de fietskelder onder de UB. In totaal zijn 467 tweewielers aangezien als wrak of een door de eigenaar verlaten exemplaar. Ruim honderd fietsen zijn inmiddels weer opgeeist door de eigenaar; op dit moment dragen 345 nog het stempel van weesfiets.

De fietsen die op de ‘opruimdagen’ 3 en 4 november nog een label hebben, worden tijdelijk gestald bij Fietswrakkendepot Fietspunt aan de Koningin Wilhelminalaan 2a in Utrecht. Daar kan de fiets nog worden opgehaald tegen betaling van 12,50 euro. Na 28 november zijn de fietsen eigendom van Fietspunt die van de wrakken nieuwe fietsen maken voor de verkoop.